Około 60 mln zł ma kosztować nowy kolejowy nad rzeką San na Podkarpaciu, którego budowa weszła w nowy etap. Sześcioprzęsłowy most będzie miał blisko 200 metrów długości. Kształtem będzie nawiązywał do starej, historycznej konstrukcji.

We wtorek zorganizowano konferencję prasową na placu budowy mostu w Przemyślu. W jej trakcie poinformowano o przebiegu pracy przy budowie obiektu. Dyrektor regionu południowego PKP PLK Mateusz Wanat podkreślił, że spółka realizuje największy w ostatnich latach program modernizacji infrastruktury kolejowej.

Tu budujemy most w Przemyślu, na Sanie. To bardzo ważny obiekt nie tylko na kolejowej mapie Polski. Obiekt, który ma ponad 160 lat i był świadkiem wielu historycznych wydarzeń. Również dzisiaj pełni bardzo ważną funkcję w komunikacji kolejowej, nie tylko tej regionalnej, krajowej, ale również międzynarodowej - dodał.

Co zostało wybudowane do tej pory?

Wanat zaznaczył, że - zgodnie z przyjętym projektem i technologią - istniejące przęsła zostaną rozsunięte na boki. Będą miały nowe życie, będą dalej służyły mieszkańcom Przemyśla, a w miejsce istniejącego obiektu zostanie wybudowany nowy most o bliźniaczej konstrukcji - tłumaczył.

Przedstawiciel kolejowej spółki zapewnił, że prace przebiegają zgodnie z harmonogramem - wybudowane zostały już m.in. nowe konstrukcje podpór. Wanat zapowiedział, że pod koniec 2023 roku inwestycja powinna być już gotowa.

Do tej pory udało nam się rozbudować skrajne elementy jeśli chodzi o podpory, zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej. W ubiegłym tygodniu przesunęliśmy trzy przęsła nitki wschodniej na docelowe miejsce, one w najbliższych dniach zostaną zamontowane na stałe. W połowie maja br. zamierzamy uruchomić ruch pociągów tym objazdem i zwolnimy tym samym konstrukcję zachodnią. I będzie ona analogicznie rozsuwana i tym sposobem uzyskamy miejsce pod dwie nowe konstrukcje nowego mostu kolejowego - mówił kierownik kontraktu ze strony PKP PLK Kamil Mergel.

Wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch zwrócił uwagę, że Przemyśl w ostatnim czasie stał się bardzo ważnym węzłem komunikacji międzynarodowej. To tutaj setki tysięcy uchodźców przechodziło przez dworzec, korzystało z naszych kolei. Dlatego to jest bardzo ważna inwestycja dla całego regionu - tłumaczył. Dodał, że na Podkarpaciu PKP PLK prowadzi wiele inwestycji - wymienił m.in. remont linii 102 czy budowę nowych przystanków kolejowych.

Kamil Mergel powiedział, że prace przy budowie nowego mostu trwają od listopada 2022 roku.

Sześcioprzęsłowy most będzie miał blisko 200 metrów długości. Kształtem będzie nawiązywał do starej, historycznej konstrukcji. Natomiast stare przęsła mają być przeznaczone m.in. na budowę ścieżki pieszo-rowerowej. Pozostałe przęsła zostaną wykorzystane przez Muzeum Ziemi Przemyskiej do przygotowania wystawy plenerowej.