Dr Maciej Konacki odkrył poza Układem Słonecznym planetę podobną do Jowisza. Obiekt, widoczny w konstelacji Łabędzia, znajduje się w układzie trzech gwiazd. Moje odkrycie może obalić teorię o powstawaniu planet - mówi Konacki.

Obecna teoria powstawania planet zakłada, że tworzą się one najczęściej na orbitach wokół pojedynczych gwiazd, a ponadto w dużej odległości od nich. Odkryta planeta znajduje się stosunkowo blisko swojej gwiazdy. Zaledwie nieco ponad 3 dni zajmuje jej obiegnięcie swojego słońca, czyli tyle trwa na tej planecie rok. Jej istnienie przeczy obowiązującym teoriom powstawania tego typu ciał.

Według polskiego astronoma, jego odkrycie może mieć duże znaczenie dla naszej wiedzy o kosmosie. Ponadto, jak mówi, nie można wykluczyć, że w tym niezwykłym układzie mogłaby istnieć również planeta podobna do Ziemi, z tą różnicą, że można by na niej było obserwować trzy zachody słońca każdej doby.

Maciej Konacki od dwóch lat prowadził poszukiwania planet, pracując na największym na świecie teleskopie Keck I na Hawajach.