Podpisano umowę na instalację odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Świną – poinformował w piątek świnoujski magistrat. Ograniczenie prędkości w tunelu będzie wynosić 50 km/h.

"Według dostępnych badań, bezpieczeństwo na odcinkach dróg objętych odcinkowym pomiarem prędkości znacząco wzrasta. Wielu kierowców reaguje na fotoradar, ostro hamując tuż przed nim i natychmiast przyspiesza za urządzeniem. Odcinkowy pomiar prędkości eliminuje ten problem. Poprawia bezpieczeństwo na długim odcinku drogi i, co najważniejsze, przyzwyczaja kierowców do jazdy z określoną prędkością" - przekazała zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska, cytowana w piątkowym komunikacie .

Jak podał świnoujski Urząd Miasta, na początku i końcu odcinkowego pomiaru prędkości umieszczone zostaną kamery, które zarejestrują numery rejestracyjne, typy i marki pojazdów, a także czasy ich wjazdu i wyjazdu. System obliczy czas, który upłynął od chwili minięcia pierwszej kamery do momentu wyjazdu z tunelu. Na tej podstawie wyliczy średnią prędkość przejazdu. Jeśli będzie wyższa niż wyznaczony limit, kierowca otrzyma mandat karny. Urządzenia będą pracować 24 godziny, 7 dni w tygodniu.

"Zgodnie z umową system będzie także gromadził dane statystyczne, (...) m.in. liczbę wszystkich przejeżdżających pojazdów, liczbę pojazdów przekraczających dozwoloną prędkość czy liczbę wykonanych zdjęć. Dane o wykroczeniach będą automatycznie szyfrowane i przesyłane do Centralnego Systemu Przetwarzania" - dodano.

Przetarg na budowę odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Świną odbywał się w formule "zaprojektuj i wybuduj". Wpłynęła jedna oferta na kwotę blisko 1,3 mln zł brutto. Instalacja zostanie sfinansowana z budżetu gminy.

Firma Sprint S.A. z Olsztyna zaprojektuje instalację, wybuduje ją i dostarczy urządzenia rejestrujące, a także udzieli gwarancji jakości na wykonane prace i urządzenia. Jak poinformowano, firma zajmie się także serwisowaniem urządzeń, wykonaniem przyłącza energetycznego oraz uzyskaniem niezbędnych pozwoleń administracyjno-prawnych wymaganych do budowy. System ma zostać zainstalowany w ciągu 26 tygodni od podpisania umowy.

Tunel ma zostać oddany do użytku przed wakacjami. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak.

Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Przeprawa pod cieśniną Świny ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów, i połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Aby przedostać się na wyspę Uznam, należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.