Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego poszukuje pamiątek związanych z działalnością m.in. lotnictwa sportowego czy pasażerskiego. Zbiory mają zasilić ekspozycję pt. "Z wiatrem i pod wiatr - lotnictwo cywilne" zaplanowaną na rok 2025.

Każdy może pomóc w organizacji ekspozycji

Wystawa ma przybliżyć rolę i osiągnięcia lotnictwa cywilnego w Polsce. Ekspozycja będzie się mieścić na antresoli w nowej hali hangarowej "Heksagon".

Zwracamy się do wszystkich miłośników i pasjonatów awiacji, rodzin i przyjaciół lotników, wszystkich zainteresowanych z ogromną prośbą o udostępnienie wszelkich pamiątek związanych z działalnością lotnictwa sportowego, pasażerskiego, rolniczego, ratunkowego czy rekreacyjnego. Niezwykle cenne są dla nas trofea sportowe, fotografie, dokumenty, odznaki, odznaczenia, mundury i kombinezony, jak również zapisy wspomnień - zaapelował Tomasz Kosecki, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Przekazane materiały mogą zostać włączone na stałe do zbiorów muzealnych lub oddane w depozyt tylko na czas ekspozycji. Decyzja należy do właściciela pamiątek. Wszystkie zainteresowane osoby są proszone o kontakt z Muzeum pod numerem telefonu 12 642 87 00, w. 122 lub na adres mailowy: dim@muzeumlotnictwa.pl.

Ekspozycję poprzedza finalizacja ważnej inwestycji

Budowa nowej hali ekspozycyjnej "Heksagon" trwa od wiosny zeszłego roku. Obiekt ma mieć 2613 m2, wraz z antresolą 665 m2, na której będzie prezentowana wystawa. Łączny koszt budowy nowego gmachu to blisko 24,6 mln zł. Termin zakończenia budowy hangaru to końcówka grudnia 2024 roku.

Inwestycja nawiązuje do historycznych planów rozwoju lotniska i do dawnego Hangaru nr 5, zniszczonego przez Niemców wycofujących się z Krakowa w styczniu 1945 roku. Jej celem jest wzmocnienie infrastruktury muzeum i wyeksponowanie blisko 40 unikatowych statków powietrznych: m.in. samolotów i szybowców.

Muzuem powstało w historycznym miejscu

Krakowskie muzeum zajmuje fragment dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 roku na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 roku lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.

Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawów rakietowych. Mieści się w nim także księgozbiór dot. lotnictwa oraz ponad 20 tys. zdjęć, a także ponad 2 tys. orderów czy odznaczeń.