Udało się usunąć zmiany patologiczne w mózgu spowodowane chorobą Alzheimera. Doświadczenia przeprowadzone na mózgach żywych myszy są jak do tej pory pierwszą skuteczną metodą usuwania zmian, opracowali ją badacze z Massachusets General Hospital i firmy Elan Pharmaceuticals.

Wyniki prac opublikował marcowy "Nature Medicine". Półtora roku temu naukowcy z firmy Elan wykazali, że możliwe jest zapobieganie formowaniu się złogów beta-amyloidu u myszy genetycznie podatnych na chorobę Alzheimera przy użyciu szczepionki. Zawierała ona białko znajdowane w płytkach zwanych beta amyloidem, które formują się w mózgu podczas choroby Alzheimera. Teraz udało im się coś, co jeszcze nikomu wcześniej się nie powiodło: usunęli uformowane już płytki z mózgu żywego zwierzęcia. Co więcej, trwało to tylko kilka dni (od 3 do 8). Przy okazji po raz pierwszy udało się obserwować złogi u żywego zwierzęcia.

Pomogła najnowsza technika

Płytki beta - amyloidu są zbyt małe, by mogły zostać uwidocznione technikami nieinwazyjnymi (na przykład za pomocą rezonansu magnetycznego lub tomografii komputerowej). Dotąd można je było zobaczyć tylko pod mikroskopem, już po śmierci chorego. Na badanie pozwolił nowo wynaleziony mikroskop multifotonowy. Może on dokładniej i głębiej obrazować tkanki, niż dotąd używane. Intensywna wiązka podczerwieni uwidacznia fluorescencyjne znaczniki wewnątrz tkanek.

Doświadczenie

W trakcie eksperymentu w czaszkach myszy z chorobą Alzheimera wykonano małe otwory. Najpierw podano barwniki fluorescencyjne, które wiążą się specyficznie z beta-amyloidem. Później - przeciwciała niszczące amyloid, związane z innym barwnikiem. Również do drobnych naczyń krwionośnych wstrzyknięto barwnik, co dało lepszą orientację przestrzenną przy wykonywaniu zdjęć mikroskopowych. Zdjęcia wykonane przed podaniem przeciwciał i po 3 do 8 dni wykazały znaczne zmniejszenie się złogów - o 70 proc. Na razie trudno ocenić, czy i kiedy podobna metoda pomoże w leczeniu ludzi. Nie wiadomo, czy usunięcie złogów polepsza także pamięć. Jednak udało się amerykańskim naukowcom wykazać dwie rzeczy: zmiany chorobowe w mózgu są odwracalne i można na nie oddziaływać za pomocą przeciwciał.

Choroba układu nerwowego

Alzheimer jest chorobą ośrodkowego układu nerwowego dotykającą przede wszystkim osoby, które ukończyły 65 rok życia. Pierwsze jej objawy to zaniki pamięci i trudności z koncentracją. Osoba dotknięta chorobą stopniowo traci kontakt z otoczeniem. W Polsce jest około 250 tysięcy cierpiących na chorobę Alzheimera, a na świecie około 12 mln.