Władze holenderskiego portu lotniczego Amsterdam-Schiphol podjęły decyzję o zainwestowaniu 10 mld euro w modernizację infrastruktury lotniskowej. Podkreślono, że celem nadrzędnym nie jest luksus, a poprawa funkcjonalności, lepsza klimatyzacja i wygoda podróżnych.
- Władze lotniska Amsterdam-Schiphol zainwestują 10 mld euro w modernizację i rozbudowę infrastruktury, by sprostać rosnącej liczbie pasażerów (o 25 proc. w ciągu 10 lat).
- Rozbudowane zostaną m.in. terminale C i D, a także powstanie nowa hala bagażowa.
- Chcesz dowiedzieć się więcej o wyzwaniach i planach jednego z największych europejskich lotnisk? Przeczytaj poniższy artykuł.
Holenderskie lotnisko Amsterdam-Schiphol ogłosiło plan inwestycji o wartości 10 mld euro, mający na celu modernizację infrastruktury i dostosowanie portu do rosnącej liczby pasażerów. W ciągu najbliższych dziesięciu lat ma się ona zwiększyć o 25 proc., mimo ograniczenia liczby operacji lotniczych.
W ramach zmian rozbudowane zostaną m.in. terminale C i D, a także powstanie nowa hala bagażowa. Zmodernizowano już przestrzeń dla podróżnych ze strefy Schengen za 200 mln euro - powierzchnia zwiększyła się tam o 25 proc., a ciemne płytki i bar ustąpiły miejsca jaśniejszym wnętrzom i dużemu punktowi gastronomicznemu.
Podróżni chcą czystych toalet, dobrej kawy i światła dziennego. To wszystko wpływa na jakość ich doświadczeń - podkreślił Sybren Hahn, dyrektor ds. infrastruktury na Schiphol.
Dodał, że zachowanie modelu lotniska przesiadkowego (hubu) pozostanie priorytetem, a większe samoloty z większą liczbą pasażerów będą wymagały lepszego zagospodarowania przestrzeni. Schiphol pozostaje przy tzw. koncepcji jednego terminala, co oznacza, że pasażerowie wciąż będą musieli pokonywać tam długie dystanse pieszo. Mogą one potrwać nawet 20 minut.
Władze lotniska przyznają, że inwestycje obejmują również poprawę klimatyzacji. Obecne systemy pochodzą z lat 80. i nie radzą sobie z upałami. Musimy zainwestować w nowe urządzenia i lepszą izolację - powiadomił Sybren Hahn.
Nie maleje jednak presja ze strony mieszkańców Amsterdamu i polityków, by ograniczyć działalność portu. Miasto, będące jednym z udziałowców lotniska, chce zmniejszyć liczbę operacji lotniczych o niemal 20 proc. Mimo to nie ma jednak planów budowy nowego lotniska, a rozwijana ma być obecna lokalizacja.


