Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o przechwyceniu trzeciego w tym tygodniu rosyjskiego samolotu nad Bałtykiem. "Nie doszło do naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej" - poinformowali wojskowi.

  • Po więcej aktualnych informacji zapraszamy na RMF24.pl

Rosyjski samolot został przechwycony rano. Dyżurna samolotów MiG-29 została poderwana przed godziną 9:00.

"Rosyjski samolot ponownie poruszał się bez złożonego planu lotu i z wyłączonym transponderem, stanowiąc potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu w regionie" - czytamy w komunikacie Dowództwa.

To polscy piloci przechwycili maszynę i eskortowali ją zgodnie z procedurami NATO.

To trzecia taka sytuacja w tym tygodniu. DORSZ podkreśla, że incydent potwierdza narastającą aktywność rosyjskiego lotnictwa w rejonie Bałtyku.

"Wojsko Polskie pozostaje w pełnej gotowości bojowej i skutecznie reaguje na wszelkie prowokacyjne działania Federacji Rosyjskiej, działając w ścisłej współpracy z sojusznikami z NATO" - zaznaczono. 

Ił-20 i poderwane myśliwce

W środę Dowództwo Operacyjne informowało o przechwyceniu we wtorek przez dyżurną parę polskich myśliwców MiG-29 rosyjskiego samolotu Ił-20, który nad Morzem Bałtyckim wykonywał rozpoznawczy lot w międzynarodowej przestrzeni powietrznej bez złożonego planu lotu i z wyłączonym transponderem. W czwartek, podczas porannej konferencji, wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz informował o kolejnym takim incydencie.

Za każdym razem chodziło o rosyjski samolot rozpoznawczy, poruszający się nad wodami międzynarodowymi z pogwałceniem ogólnie obowiązujących w lotnictwie zasad - tj. bez włączonego transpondera, pozwalającego na identyfikację danego samolotu w powietrzu, a także bez złożonego planu lotu, czyli dostarczanego organom kontroli ruchu lotniczego dokumentu z danymi nt. trasy czy terminu zaplanowanego lotu.

Przechwycenie obcego samolotu nad wodami międzynarodowymi polega przede wszystkim na jego identyfikacji, za pomocą systemów optoelektronicznych i kontaktu wzrokowego, ew. nawiązaniu z nim łączności i eskortowaniu poza obszar odpowiedzialności polskiego lotnictwa.