Elewacja ze szkła i piaskowca, wewnątrz jasne ściany i ciemny sufit oraz ściana zieleni - tak wygląda po przebudowie dworzec Kielce Główne. Co ważne jest funkcjonalny, bezpieczny i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Modernizacja budynku trwała prawie dwa lata i kosztowała blisko 56 mln złotych. Prace zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków europejskich z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Budynek kieleckiego dworca został oddany do użytku w 1971 r. Bryła budynku została odwzorowana w pełnej zgodności z oryginalnym modernistycznym projektem Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie.

Przebudowa dworca w Kielcach była jedną z większych i ciekawszych inwestycji realizowanych w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej, przy zachowaniu historycznej bryły, budynek zyskał elegancki i współczesny wygląd. Przemianę przeszło również jego wnętrze - podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Centralna część elewacji budynku została całkowicie przeszklona, skrzydła wykończono szkłem i piaskowcem. Budynek zyskała nową iluminację nocną, a od strony peronów i miasta pojawiły się podświetlane napisy z nazwą dworca.

Hol dworca ma 500 m kw. Jasne ściany oraz szklane witryny zestawiono z nieco ciemniejszą posadzką z lastryko. Charakteru wnętrzu dodaje czarny, wykonany z lameli sufit. Ciekawym detalem w holu, nawiązującym do trendów ekologicznych, są "zielone ściany", pokryte chrobotkiem reniferowym. Jest też "kącik zabaw" dla dzieci i ergonomiczne ławki ze słupkami do ładowania urządzeń mobilnych.

Dworzec wyposażano w nowy jest system nagłośnienia oraz zegary. Na parterze poza holem podróżni znajdą: kasy biletowe, toalety, a w przyszłości kilka lokali komercyjnych, natomiast w skrzydłach i na wyższych kondygnacjach segmentu centralnego będą się mieścić pomieszczenia biurowe, m.in. dla Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych oraz miasta Kielce.

Niepełnosprawni poza windami i pochylnią przy wejściu od strony miasta, mają do dyspozycji plany dotykowe i oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych przy kasach.

Obiekt wyposażono w system inteligentnego zarządzania, który odpowiada m.in. za optymalizację zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody, a także 27 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania "zielonej energii".

Inwestorem były PKP S.A., wykonawcą robót firma MGBuilding z Kielc, a projekt przebudowy dworca wykonała pracownia Pas Projekt z Nadarzyna