Rosyjskie wojska zniszczyły samolot An-225 Mrija, który znajdował się na lotnisku w Hostomlu pod Kijowem - poinformowała agencja Interfax-Ukraina. An-225 był nazywany największym samolotem świata.

An-225 Mrija, największy samolot świata, w dniu rozpoczęcia działań wojennych na Ukrainie znajdował się na lotnisku w Hostomelu. Dane z serwisu monitorującego ruch lotniczy FlightRadar potwierdzają, że od 5 lutego był na lotnisku i nigdzie nie latał.

Informacje o zniszczeniu transportowego antonowa An-225 krążyły w mediach społecznościowych od rana. Radio Swoboda opublikowało zdjęcie płonącego hangaru na lotnisku pod Kijowem, gdzie znajdował się samolot An-225.

Chwilę później właśnie w radiu doniesienia o spalonym antonowie potwierdził Anatolij Fiodoruk, burmistrz Buczy, miasta oddalonego o 4 kilometry od Hostomelu. Po piątym nalocie samolot został całkowicie zbombardowany - powiedział.

Potem informację potwierdził Dmytro Kułeba, minister spraw zagranicznych Ukrainy oraz ukraiński koncern obronny Ukroboronprom. Jak donosiła agencja Interfax-Ukraina, według komunikatu koncernu odbudowa samolotu będzie kosztować ponad 3 mld dol. i będzie bardzo czasochłonna.

"Ukraina zrobi wszystko, żeby te prace opłaciło państwo-agresor" - podano.

Właściciel samolotu. Antonow na swoim profilu na Twitterze zaznaczył, że trzeba jeszcze poczekać na opinię ekspertów i inspekcje samolotu. "Do czasu sprawdzenia AN-225 przez rzeczoznawców nie możemy informować o stanie technicznym samolotu".

Antonow An-225 największy samolot świata

Antonow An-225, największy samolot we flocie przewoźnika, który powstał w jednym egzemplarzu, podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 wykonał kilka spektakularnych lotów z ładunkami pilnej potrzeby. "Mrija" w kwietniu 2020 roku pojawiła się w Warszawie ze sprzętem medycznym z Chin. 

Transportowy antonow An-225 jest jednym z największych samolotów w historii i największym samolotem używanym komercyjnie.

Prace nad maszyną rozpoczęto w 1985 roku.

Po raz pierwszy została oblatana w 1988 r., a obecnie wykorzystywana przez Antonov Airlines do przewożenia ponadgabarytowych ładunków.

Samolot zaprojektowano do przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia. Po upadku Muru Berlińskiego radziecki program kosmiczny się załamał, a Buran nie był już potrzebny.

An 225 przeleżał w zapomnieniu niemal 10 lat. Na przełomie wieków właściciel samolotu - Antonov Airlines - postanowił odrestaurować Mriję. W 2001 roku znów wzbił się w powietrze.

Mrija - jak przypomina rynek-lotniczy.pl - napędzana jest sześcioma silnikami ZMKB Ivchenko-Progress D-18, a jej maksymalna masa startowa to 640 ton - ok. dziewięciokrotnie więcej niż boeinga 737 czy airbusa A320.

Samolot ma 84 m długości, a jego rozpiętość skrzydeł to 88,4 m. Sama ładownia ma długość 43,35 m i szerokość 6,4 m przy wysokości 4,4 m. Prędkość przelotowa samolotu to 800 km/h. Maksymalny zasięg to 15,4 tys. km, a przy maksymalnym obciążeniu 4,5 tys. km.

Transportowy antonow An-225 obsługiwany jest przez załogę składającą się z 6 osób.