Młodzi kierowcy prowadzący stare samochody są znacznie bardziej zagrożeni śmiertelnym wypadkiem. Na tę niepokojącą, choć w sumie łatwą do przewidzenia prawidłowość zwracają uwagę w "JAMA Network Open" naukowcy z Nationwide Children’s Hospital w Columbus, Ohio. Ich badania pomagają to dodatkowe ryzyko oszacować. Autorzy przeanalizowali dane dotyczące śmiertelnych wypadków w Stanach Zjednoczonych w latach 2016-2021 i na tej podstawie ujawniają, że w przypadku młodych kierowców za kierownicą pojazdów starszych niż 15 lat, takie ryzyko rośnie o blisko jedną trzecią.

Analiza wykazała, że nastolatkowie (w wieku 15-18 lat) częściej niż kierowcy w średnim wieku (31-55 lat) prowadzili w chwili śmiertelnego wypadku pojazdy starsze niż 15 lat i pojazdy z mniejszą liczbą technologii wspomagających kierowcę. Starsze pojazdy oraz pojazdy z mniejszą liczbą technologii wspomagających były związane z wyższym ryzykiem śmierci kierowców biorących udział w wypadkach, niezależnie od wieku kierowcy. 

Zgodnie z wynikami badania, w porównaniu z pojazdami nie starszymi niż 5 lat, prowadzenie pojazdów w wieku od 6 do 15 lat wiąże się z o 19 proc. większym ryzykiem śmierci w wypadku, natomiast prowadzenie pojazdów starszych niż 15 lat - z o 31 proc. większym ryzykiem. Z kolei każda obecna w pojeździe technologia wspomagająca kierowcę była związana z redukcją ryzyka śmierci kierowcy w wypadku o 6 proc. 

Zalecenia ekspertów

Główna autorka badania, dr Jingzhen Ginger Yang podkreśla, że śmiertelność wśród młodych kierowców stanowi poważny problem zdrowia publicznego. Biorąc pod uwagę wysoki wskaźnik wypadków wśród nastolatków w porównaniu z innymi grupami wiekowymi oraz ich rosnący udział w śmiertelnych wypadkach, kluczowe jest, aby młodzi kierowcy korzystali z najbezpieczniejszych dostępnych pojazdów - podkreśla. 

W świetle tych odkryć, autorzy badania proponują kilka zaleceń. Pierwsze jest dość oczywiste, choć niekoniecznie łatwe do spełnienia. Przede wszystkim nastolatkowie powinni prowadzić jak najbezpieczniejsze pojazdy. Rodzice i opiekunowie przy wyborze pierwszego samochodu dla swoich dzieci powinni kierować się przede wszystkim względami bezpieczeństwa i unikać pojazdów starszych niż 15 lat, szczególnie w pierwszych miesiącach niezależnej jazdy, kiedy ryzyko wypadku jest największe. Jeśli zakup nowszego pojazdu nie wchodzi w grę, naukowcy sugerują częstsze przeglądy techniczne w celu poprawy bezpieczeństwa pojazdu.

Trzeba również edukować rodziny na temat korzyści płynących z nowoczesnych technologii pojazdów, takich jak systemy unikania zderzeń, technologie wspomagania utrzymania pasa ruchu oraz technologie specyficzne dla nastolatków, które mogą znacząco zmniejszyć liczbę wypadków i związanych z nimi obrażeń. Rodziny powinny wybierać pojazdy z większą liczbą technologii wspomagających kierowcę, kiedy tylko jest to możliwe.

Dodatkowo na etapie szkolenia młodych kierowców powinno się zwracać jeszcze większą uwagę na inne aspekty bezpieczeństwa jazdy nastolatków, zagrożenia związane z ryzykownymi zachowaniami na drodze, trzeba też promować bezpieczne nawyki jazdy, takie jak korzystanie z pasów bezpieczeństwa, bezpieczną jazdę nocą, ograniczenie liczby młodocianych pasażerów, czy unikanie rozpraszania uwagi.

Opracowanie: