PZL Mielec kończy dziś produkcję jednego z najsłynniejszych samolotów transportowych świata, popularnego „Antka’ czyli PZL An-2. Na całym świecie wyprodukowano ich 20 000 egzemplarzy, w samym Mielcu 12 500 sztuk. Dziś ostatni „Antek” odleci do odbiorcy w Wietnamie.

An-2 (w kodzie NATO - Colt) to lekki, dwupłatowy samolot wielozadaniowy konstrukcji radzieckiej. W Mielcu budowano „Antki” dla VIP-ów - z toaletą i barkiem, transportowy, pasażerski, morski, desantowy, agrotechniczny, a nawet meteorologiczny. Pierwszy polski „Antek” wzbił się w powietrze w październiku 1960 roku (produkcja seryjna w ZSRR rozpoczęła się już w 1948 roku w Kijowie). W Mielcu powstało w sumie 12500 egzemplarzy tej maszyny. Dziś ostatnia z nich odleci do odbiorcy w Wietnamie. An-2 był też produkowany w innych krajach, między innymi w Chinach, gdzie powstało kilka tysięcy tych samolotów. W sumie zbudowano 20 000 An-2. To wciąż najpopularniejszy, lekki transportowiec w Rosji, Korei, Wenezueli, Kolumbii, czy Mongolii. Nikomu nie przeszkadza, że potrafi rozpędzić się zaledwie do 285 kilometrów na godzinę. Ma zasięg 900 kilometrów i może latać na wysokości 4400 metrów. W polskim lotnictwie wojskowym wciąż lata 25 samolotów tego typu. Jest on też nadal używany w polskich aeroklubach i niektórych firmach zajmujących się usługami lotniczymi.

Foto: Krzysztof Powrózek, RMF Rzeszów

16:50