Aż 1/4 (milion) gatunków roślin i zwierząt żyjących na Ziemi jest zagrożonych wyginięciem w ciągu najbliższych 40 lat - takie szokujące prognozy przynoszą badania brytyjskich naukowców z uniwersytetu w Leeds. Powodem jest globalne ocieplenie.

Badania biologów dotyczące efektu ciągłego ocieplania się Ziemi opublikowane zostały w magazynie „Nature”. Część gatunków już skazana jest na zagładę, inne jednak dałoby się być może ocalić, jeśli podjęte zostaną zdecydowane kroki mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Według naukowców aż 1/10 gatunków zwierząt i roślin przestanie istnieć do roku 2050. Na przykład z 24 badanych gatunków motyli żyjących w Australii wyginą wszystkie poza trzema.

W brazylijskim regionie Cerrado, znanym jako brazylijska sawanna, z ponad 160 gatunków wyginie aż 70. I to głównie takich, które nie występują nigdzie indziej na świecie. W Europie szanse na przeżycie ma więcej gatunków, ale i tak może wyginąć 1/4 wszystkich gatunków ptaków i kilkanaście procent gatunków roślin.