Dziś wieczorem poznamy zdobywców Orłów – nagród Polskiej Akademii Filmowej. Uroczystość rozpocznie się o 20.00 w Teatrze Polskim w Warszawie. O nagrodę dla najlepszego filmu walczyć będą twórcy trzech najgłośniejszych produkcji minionego roku: „Zimnej wojny” Pawła Pawlikowskiego, która zdobyła najwięcej, bo aż 12 nominacji oraz „Kleru” Wojciecha Smarzowskiego i „Kamerdynera” Filipa Bajona.

Polskie Nagrody Filmowe Orły, przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową, to zwieńczenie kolejnego roku rodzimej kinematografii, a także uhonorowanie tych twórców, którzy w minionym roku  wnieśli do niej najwięcej. Stworzone w 1999 roku Orły, przyznawane przez profesjonalistów - profesjonalistom, stały się jednymi z najbardziej pożądanych wyróżnień na polskim rynku filmowym.

Nominowani do Orłów 2019

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

-       “Dogman", reż. Matteo Garrone

-       “Niemiłość", reż. Andriej Zwiagincew

-       “Trzy billboardy za Ebbing, Missouri", reż. Martin McDonagh

NAJLEPSZY MONTAŻ

-       Ewa Smal PSM, “7 uczuć"

-       Jarosław Kamiński PSM, “Fuga"

-       Milenia Fiedler PSM, “Kamerdyner"

-       Andrzej Dąbrowski PSM, “Książę i dybuk"

-       Maciej Pawliński PSM, “Over the limit"

-       Bartosz Karczyński, “Plan B"

-       Jarosław Kamiński PSM, “Zimna Wojna"

NAJLEPSZE KOSTIUMY

-       Justyna Stolarz, “7 uczuć"

-       Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka, Izabela Stronias, “Kamerdyner"

-       Aleksandra Staszko, “Zimna wojna"

NAJLEPSZY DŹWIĘK

-       Bartosz Putkiewicz, “Dywizjon 303. Historia prawdziwa"

-       Mirosław Makowski, Piotr Pastuszak, Kacper Habisiak MPSE, Marcin Kasiński MPSE , “Kamerdyner"

-       Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, “Zimna wojna"

ODKRYCIE ROKU

-       Paweł Maślona, najlepsza reżyseria, “Atak Paniki"

-       Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz, “Fuga"

-       Jagoda Szelc, najlepsza reżyseria, “Wieża. Jasny dzień"

 NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

-       “1983", reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska

-       “Rojst", reż. Jan Holoubek

-       “Ślepnąc od świateł", reż. Krzysztof Skonieczny

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

-       “Książę i dybuk", reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

-       “Opera o Polsce", reż. Piotr Stasik

-       “Over the limit", reż. Marta Prus

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

-       Gabriela Muskała, “7 uczuć"

-       Aleksandra Konieczna, “Jak pies z kotem"

-       Agata Kulesza, “Zimna wojna"

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

-       Adam Woronowicz, “Kamerdyner"

-       Janusz Gajos, “Kler"

-       Borys Szyc, “Zimna wojna"

NAJLEPSZA MUZYKA

-       Filip Mišek, “Fuga"

-       Mikołaj Trzaska, “Kler"

-       Alexandre Desplat, “Prawdziwa historia"

 NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

-       Joanna Macha, “Eter"

-       Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski , “Kamerdyner"

-       Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, “Zimna wojna"

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

-       Gabriela Muskała, “Fuga"

-       Anna Radwan, “Kamerdyner"

-       Joanna Kulig, “Zimna wojna"

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

-       Janusz Gajos, “Kamerdyner"

-       Jacek Braciak, “Kler"

-       Tomasz Kot, “Zimna wojna"

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

-       Jolanta Dylewska PSC, “Ajka"

-       Jakub Kijowski PSC, “Fuga"

-       Łukasz Żal PSC, “Zimna wojna"

 NAJLEPSZY SCENARIUSZ

-       Marek Koterski, “7 uczuć"

-       Wojciech Rzehak, Wojtek Smarzowski, “Kler"

-       Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, “Zimna wojna"

NAJLEPSZA REŻYSERIA

-       Janusz Kondratiuk, “Jak pies z kotem"

-       Wojtek Smarzowski, “Kler"

-       Paweł Pawlikowski,  “Zimna wojna"

NAJLEPSZY FILM

-       “Kamerdyner", reż. Filip Bajon

-       “Kler", reż. Wojtek Smarzowski

-       “Zimna wojna", reż. Paweł Pawlikowski

Opracowanie: