Cyfrowa premiera "Piłkarskiego pokera" w reżyserii Janusza Zaorskiego odbędzie się 10 grudnia w warszawskim kinie Kultura. Na czerwonym dywanie pojawią się m.in Janusz Gajos – odtwórca roli sędziego Jana Laguny, Marian Opania - odtwórca roli Bola, Dariusz Szpakowski - odtwórca roli komentatora, Witold Adamek – autor zdjęć, Jan Purzycki – scenarzysta oraz Janusz Zaorski – reżyser.

25 lat temu był dosyć ponurym primaaprilisowym żartem, pokazującym - na przykładzie futbolowego światka - polską rzeczywistość schyłkowego PRL-u. I choć system się zmienił, zdaniem wielu kibiców film Janusza Zaorskiego, choć fabularny, stanowi w istocie najlepszy dokument o polskiej piłce nożnej.

"Chcę pokazać środowisko sportowe od kuchennych drzwi, czyli kulisy sportu" - zapewniał reżyser w trakcie realizacji filmu roboczo zatytułowanego "Kocham piłkę". Ten tytuł był zarówno autentyczną deklaracją uczuć Janusza Zaorskiego, do dziś największego kibica wśród filmowców, jak i rodzajem podwójnego kamuflażu, zagraniem taktycznym, pozwalającym uniknąć braku akceptacji projektu przez cenzurę lub jego storpedowania przez działaczy piłkarskich. Tym bowiem, co w schyłkowym PRL-u reżysera najbardziej interesowało, była moralna degrengolada: system gnił, a korupcja w środowisku piłkarskim stanowiła tylko jeden z symptomów jego rozkładu. Zdeprawowany świat polskiego futbolu stanowił doskonałą metaforę ówczesnej Polski.

Zastosowana przez reżysera formuła filmu środowiskowego, na którą nałożyły się konwencje gatunkowe, głównie kina gangsterskiego, pozwoliła uśpić czujność cenzury, wyczulonej na przejawy społecznej krytyki na ekranie. Mimo obaw twórców, że w realizacji filmu mogą przeszkodzić wpływowi działacze piłkarscy, projekt - w którym udział wzięli m.in. znakomici aktorzy (Janusz Gajos, Małgorzata Pieczyńska, Marian Opania, Edward Linde-Lubaszenko, Jan Englert, Mariusz Benoit, Olaf Lubaszenko) - udało się sfinalizować.

Premiera "Piłkarskiego pokera" odbyła się 1 kwietnia 1989 roku. To gorzka, demaskatorska i w dużym stopniu prorocza komedia. Rodzaj satyry społecznej, gdzie sport jest metaforą życia publicznego. Tu można sprawdzić jak wyglądają kadry przed i po rekonstrukcji.