PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz. Chodzi o odcinek z Limanowej do bocznicy Klęczany, bez stacji Limanowa.

Modernizacja trasy Chabówka-Nowy Sącz sprawi, że pociągi wrócą na tę trasę po ponad 20 latach. Zwiększy to dostępność komunikacyjną i wzmocni znaczenie i atrakcyjność kolei w regionie.

Ogłoszenie kolejnego przetargu na wykonanie prac oznacza, że jesteśmy coraz bliżej realizacji celu i tym samym spełnienia oczekiwań mieszkańców -  mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz podkreślił, że sprawne połączenie na trasie Chabówka - Nowy Sącz będzie wzmocnieniem potencjału gospodarczego i turystycznego całego regionu i poszczególnych terenów, przez które przebiega.

Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz jest częścią większej inwestycji budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna, które realizację zaplanowano na lata 2023-2028.

W grudniu 2022 r. rozstrzygnięto przetargi na modernizację dwóch odcinków: odcinka A1 Chabówka - Rabka Zaryte i odcinka E z bocznicy Klęczany do Nowego Sącza. W połowie lutego 2023 r. ogłoszony został przetarg na odcinek A2 Rabka Zaryte - Mszana Dolna, a dziś na odcinek D: Limanowa - bocznica Klęczany.

Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz zwiększy się dostępność południowej Małopolski w ruchu pasażerskim i towarowym. O linię Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna od wielu lat zabiegali sami mieszkańcy. Wartość tego przedsięwzięcia szacuje się na około 10 miliardów złotych.

Wykonana zostanie kompleksowa wymiana 60 km torów, zbudowana estakada w Limanowej oraz dwa tunele w rejonie Pisarzowej i Piekiełka. Zaplanowano kompleksową przebudowę dziesięciu przystanków osobowych oraz sześciu stacji kolejowych, budowę i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych i elektryfikację linii kolejowej. Konieczna jest także rozbiórka istniejących peronów m.in. na przystanku osobowym Pisarzowa, Męcina, Chomranice oraz budowa nowych peronów wraz z niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem. Niektóre odcinki wymagają także zabezpieczenia skarp i osuwisk.