Główne obiekty powstającego od ponad dwóch lat w Gliwicach centrum przesiadkowego są gotowe do odbiorów – informuje gliwicki urząd miasta. Warta około 200 mln zł inwestycja ma zostać oddana do użytku w grudniu.

Centrum przesiadkowe zlokalizowano na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego. Ta jedna z największych tego typu inwestycji na południu Polski, skomunikowana z głównymi ulicami - Tarnogórską i Toszecką - ma łączyć kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.

Centrum Przesiadkowe ma być częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty po remoncie w grudniu 2016 r. gliwicki dworzec kolejowy. Po południowej stronie dworca przebudowywane są okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich.

Umowę na budowę centrum przesiadkowego miasto podpisało w sierpniu 2020 r. W środę gliwicki magistrat podsumował postępy robót.

Które elementy dworca czekają na odbiór?

Najbardziej charakterystyczny element centrum przesiadkowego, czyli główne zadaszenie pokryte niemal tysiącem paneli fotowoltaicznych, jest gotowe do październikowych odbiorów przez Państwową Inspekcję Sanitarną i Państwową Straż Pożarną. Niedawno na słupach zamontowano urządzenia do gaszenia pożaru. Poza tym wszystkie roboty budowlane i instalacyjne zostały zakończone, a kilkanaście dni temu pod zadaszeniem przeprowadzono testy ruchu autobusów komunikacji miejskiej.

W budynku głównym, znajdującym się pod największą "falą" zadaszeń, zamknięto już prace budowlane i instalacyjne, w tym montaż wyposażenia pomieszczeń sanitarnych czy mebli w pomieszczeniach gastronomicznych. Przeprowadzono próby instalacji systemów sygnalizacji pożaru, kontroli dostępu i monitoringu. Podobnie jak zadaszenie, obiekt jest przygotowany do październikowych odbiorów.

Na tę samą procedurę oczekuje też przeszklony budynek pomocniczy z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem oraz nowy tunel podziemny z trawelatorem - ruchomym chodnikiem w wyjściu nr 2. Przy murach oporowych okalających teren centrum przesiadkowego dobiegł końca montaż drewnianych okładzin. Jednocześnie zamontowano ostatnie płyty betonowe i ledowe listwy oświetleniowe.

Prace na wieży ciśnień - tak jak na pozostałych obiektach - zostały zakończone, a obiekt jest przygotowany do odbioru przez PSP i sanepid.

Na całym obszarze centrum przesiadkowego zainstalowano już lampy oświetleniowe.

O inwestycji

Tę inwestycję realizuje konsorcjum firm Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to ok. 200 mln zł. Na inwestycję Gliwice pozyskały 129,5 mln zł dotacji z Funduszy Europejskich.

Planowany termin uruchomienia centrum przesiadkowego to grudzień 2022 roku.

Południowa strona dworca

Realizowana jest również inwestycja po południowej stronie dworca PKP - prowadzi ją firma Eurovia Polska. Obecny jej koszt to około 46 mln zł z budżetu miasta (pierwotnie ponad 44 mln zł). Prace powinny się zakończyć w lipcu 2023 r. (początkowo zakładano, że w grudniu 2022 r.).

Jak informuje gliwicki urząd miasta, na niemal gotowej ulicy Zwycięstwa ustawiono donice pod przyszłe nasadzenia.

Niezmiennie trwają prace na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, związane z przekładką uzbrojenia podziemnego oraz budową nowych sieci. Robót budowlanych nie ułatwia fakt, że prowadzone są przy utrzymanym (choć spowolnionym) ruchu samochodów i autobusów miejskiej komunikacji. Na placu Piastów trwa układanie posadzek na wyspie, a wykopy na odcinku ul. Jagiellońskiej objęły drugi pas jezdni - informuje urząd miasta.