"Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK), mimo trudności, jest realizowana i ma szansę zakończyć się w wyznaczonych terminach" – poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Polityk wizytował dziś inwestycję.

Mimo trudności, których nie przewidywaliśmy jeszcze początkiem roku, czy końcem ubiegłego, realizacja tej inwestycji jest w trakcie. Nikt nigdy nie powiedział, że wszystko będzie idealnie, że wszystko będzie łatwe. Jesteśmy od tego, żeby rozwiązywać problemy - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który wizytował budowę Północnej Obwodnicy Krakowa (POK).

Ta droga ma szanse zostać zakończona w terminach, które wcześniej zostały dla niej przyjęte - podkreślił szef resortu infrastruktury, wymieniając problemy takie jak skutki pandemii, wojna w Ukrainie, nieprzewidywane trudności hydrologiczne.

Budowa POK ruszyła w lipcu 2020 r. Ministerstwo infrastruktury informowało wówczas, że z nowej drogi kierowcy będą mogli skorzystać w 2023 r.

Wszystko wskazuje, że w roku 2023 i 2024 inwestycja etapami będzie oddawana do użytkowania - powiedział dyrektor krakowskiej GDDKiA Tomasz Pałasiński. Jak poinformował, zaawansowanie prac na budowie POK przekroczyło 50 proc.

Przedstawiciel wykonawcy - dyrektor kontraktu w tureckiej firmie Gulermak Andrzej Truszkowski - mówił nie tylko o tym, że inwestycja zbiegła się w czasie z pandemią, a teraz z wojną w Ukrainie. Zwrócił on uwagę na problemy z dostępem do materiałów i usług. Jak poinformował, jeszcze w styczniu przy budowie pracowało ok. 250 pracowników, teraz jest to już ok. 500. Dyrektor zauważył także, że budowa jest realizowana w terenie zurbanizowanym, a to też nastręcza problemów. Równocześnie Truszkowski podkreślał, że współpraca z administracją samorządową i GDDKiA przebiega dobrze, a "niemałe problemy są rozwiązywane od ręki".

Zmiany w projekcie budowy

W projekcie budowy nastąpią zmiany. Są one spowodowane opinią techniczną przygotowaną przez Politechnikę Krakowską, a dotyczącą prognozowanych natężeń ruchowych i rozwiązań, które polepszyłyby przepustowość. Opinię zlecono w związku z obecnym natężeniem ruchu wokół miasta i przebudową Alei 29-go listopada, realizowaną przez miasto Kraków.

Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, na węźle Zielonki zaprojektowano dodatkowy pas w prawo z bypassem na wlocie północnym oraz dodatkowe pasy w prawo na wlocie wschodnim i zachodnim od drogi S52. Na wlocie zachodnim, dodatkowy pas w prawo dodano ze względu na potrzebę utrzymania płynności ruchu i niezawodności sieci drogowej w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej. Na węźle Węgrzce natomiast będzie dodatkowy pas w prawo na wlocie północnym DK7 i dodatkowy pas w lewo na wlocie wschodnim od drogi ekspresowej S52.

Inwestycja na ponad miliard złotych

Podczas briefingu prasowego Andrzej Adamczyk zaznaczył, że inwestycja była zapowiadana przez kilkadziesiąt lat. Jak podkreślił, to działania rządu PiS i GDDKiA pozwoliły rozpocząć budowę. Koszt inwestycji to 1,43 mld zł. 

Wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice, o długości ok. 12,5 km. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m oraz pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m. Pod wzgórzem "Syberia" na terenie Krakowa powstanie niewielki obiekt tunelowy o długości 95 m.

W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną węzły: Modlnica (do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice); Zielonki (na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki w Krakowie, ks. A. Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez samorząd województwa Trasą Wolbromską); Węgrzce (w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29-go listopada w Krakowie); Batowice (skrzyżowanie S52 i ul. K. Wojtyły w Batowicach; droga powiatowa 2293K).

S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7 i w ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta i usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.

Jak idą prace?

Według informacji GDDKiA, w budowie drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa największe zaawansowanie prac, 58 proc., jest w branży mostowej. W branży drogowej prace koncentrują się na wzmacnianiu gruntów, a w niektórych miejscach rozpoczęły się już roboty bitumiczne, czyli wykonywanie nawierzchni dróg. Pierwsza warstwa podbudowy bitumicznej położona została na S52 pomiędzy tunelem w Zielonkach, a wiaduktem w ciągu ul. Dożynkowej w Krakowie. W rejonie ul. B4, w miejscowości Węgrzce, trwają przygotowania do ułożenia drugiej warstwy podbudowy bitumicznej na odcinku ok. 400 m.

W ramach robót ziemnych wykonano ok. 793 tys. m sześc. wykopów oraz 390 tys. m sześc. nasypów. Wzmacniane jest podłoże, wymieniono ponad 90 proc. gruntów, wykonano dreny i kolumny żwirowe. Trwają roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich - wiadukty, mosty, tunele, konstrukcje oporowe. Dotychczas wbudowano ok. 140 tys. m sześc. mieszanki betonowej oraz zamontowano ok. 16 tys. ton stali zbrojeniowej. Powstaje tu 27 obiektów inżynierskich i 4 km murów oporowych.

Są obiekty, na których ułożono krawężniki, zamontowano deski gzymsowe i zabetonowano kapy chodnikowe. Takie prace wykonano na wiadukcie w ciągu ul. B4 w Węgrzcach, wiadukcie nad linią kolejową w Batowicach czy na najdłuższym moście na tej inwestycji w Bosutowie (560 m długości), nad suchym zbiornikiem i ul. Krakowską. W tunelu o długości 496 m, wykonanym pod wzgórzem w Batowicach, trwa wykop podstropowy. Wykopano 75 proc. materiału ziemnego i w lipcu planowane jest zakończenie tych robót. Na budowie tunelu pod rzeką Prądnik i ul. Krakowskie Przedmieście w Zielonkach, o długości 653 m, wykonywane są ściany szczelinowe i strop.

Według prognoz na POK w 2025 r. ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.