Kończy się największa inwestycja kolejowa ostatnich lat w Krakowie: prace na linii średnicowej między dworcami Kraków Główny - Kraków Płaszów. W ramach inwestycji wartej ponad 1,2 miliarda złotych powstały nowe mosty nad Wisłą i estakada kolejowa w centrum miasta.
11 czerwca uruchamiamy ruch pociągów na wszystkich czterech torach kolejowych w centrum Krakowa, więc najważniejszy efekt przebudowy krakowskiej linii średnicowej zostanie osiągnięty - mówił Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych, z którym rozmawiał reporter RMF FM Marek Wiosło.
Otwarte zostaną nowe mosty kolejowe nad Wisłą oraz kładka dla pieszych i rowerzystów, wybudowana przy okazji tej inwestycji, która była dofinansowana ze środków UE.
Nowa kolejowa przeprawa przez Wisłę różni się od starej tym, że nie ma filarów w wodzie. Most opiera się na obu brzegach rzeki. Dawne podpory zostaną zupełnie rozebrane. To ma zwiększyć bezpieczeństwo w przypadku powodzi.
To w ramach tej inwestycji rozebrano zabytkowy wiadukt kolejowy z XIX wieku przy ul. Grzegórzeckiej i odbudowano go w nowej technologii, obudowując zabytkowymi cegłami. Teren pod estakadami zostanie przekazany miastu, które planuje stworzyć tam park i ścieżki rowerowe.
Inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2017 roku. Pozwoli ona na zwiększenie liczby połączeń oraz uruchomienie pełnej siatki krakowskiej kolei aglomeracyjnej. Pracujemy z przewoźnikami nad szczegółami tego rozwiązania, wtedy będziemy wykorzystywać coraz większy potencjał kolei w Krakowie, właśnie dzięki temu, że będzie więcej torów w centrum - mówił Hamarnik.
Nowa stacja kolejowa Kraków Grzegórzki ma być otwarta zostanie 2 września, wraz z wprowadzeniem powakacyjnych rozkładów jazdy.