Mateusz Morawiecki będzie lokomotywą nadchodzącej kampanii wyborczej w obozie Zjednoczonej Prawicy - uważają uczestnicy badania United Surveys dla RMF FM i "Dziennika Gazety Prawnej". Analogiczną funkcję po stronie opozycji ma zdaniem respondentów pełnić Donald Tusk.

Uczestników badania zapytano, kogo widzą w roli lokomotywy kampanii wyborczej po stronie opozycji i w obozie władzy. W każdym z tych przypadków mogli wskazać trzy osoby. 

Premier Mateusz Morawiecki jako wyborcza lokomotywa obozu władzy zdobył w sondażu 54,8 proc. głosów. Nieznacznie wyprzedził lidera Zjednoczonej Prawicy Jarosława Kaczyńskiego (54 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się europoseł Beata Szydło (34,5 proc. głosów). 

Politycy Zjednoczonej Prawicy, którzy znaleźli się na dalszych miejscach, zdobyli już znacznie mniej głosów. Czwarty jest szef MON Mariusz Błaszczak (18,9 proc.), który wyprzedza lidera Solidarnej Polski Zbigniewa Ziobrę (11,4 proc.). Za nim są jeszcze marszałek Sejmu Elżbieta Witek (10,5 proc.) i wicepremier Jacek Sasin (6,6 proc.).

Kto poprowadzi opozycję do wyborów?

Najwięcej głosów jako lokomotywa kampanii po stronie opozycji zdobył lider Platformy Obywatelskiej Donald Tusk (53,6 proc.). Tuż za nim jest prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski (51,2 proc.). Podium zamyka lider Polski 2050 Szymon Hołownia ze znacznie gorszym wynikiem niż Tusk i Trzaskowski - zdobył 29,7 proc. głosów. 

Prezes Polskiego Stronnictwa Ludowego Władysław Kosiniak-Kamysz uzyskał w sondażu dla RMF FM i "DGP" 15,7 proc. głosów. Wyprzedził tym samym przedstawicieli Lewicy - Roberta Biedronia (13,1 proc.) i Włodzimierza Czarzastego (8,3 proc.). 

Minimalnie gorszy wynik od Czarzastego uzyskał w badaniu Sławomir Mentzen z Konfederacji (8,1 proc.). Za nim są jeszcze przedstawiciele Lewicy - Adrian Zandberg (6 proc.) i Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (3,6 proc.) - oraz Krzysztof Bosak z Konfederacji (3,6 proc.) i Izabela Leszczyna z Platformy Obywatelskiej (3,0 proc.). Stawkę zamyka Piotr Zgorzelski z Polskiego Stronnictwa Ludowego (1,1 proc.). 

Badanie United Surveys dla RMF FM i "DGP" zostało zrealizowane w dniach 31 marca - 2 kwietnia na próbie 1000 osób.