Wbrew poleceniu Andrzeja Seremeta, prokuratura nie będzie sprawdzać wcześniejszej decyzji w sprawie kosztów podróży Radosława Sikorskiego. Kontrolę odmowy wszczęcia śledztwa w tej sprawie prokurator generalny zapowiadał jeszcze przed południem. W rozmowie z reporterem RMF FM Prokurator Generalny przyznał, że wydając to polecenie nie wiedział, że prokuratura okręgowa w Warszawie już to zrobiła.

W tej sytuacji Andrzej Seremet zapowiedział, że chce sam wyrobić sobie zdanie na temat działalności podległych mu prokurator. Analiza postępowania i materiałów w tej sprawie ma zakończyć się w przyszłym tygodniu. Czy jeśli Prokurator Generalny uzna, że są powody do wznowienia postępowania, czy taka decyzja zostanie podjęta? To nie taka prosta sprawa. Mogę jedynie sugerować prokuraturze, żeby to rozważyła - zapowiada Seremet w rozmowie z RMF FM.

Chodzi o poselskie podróże aktualnego marszałka Sejmu. Tygodnik "Wprost" napisał, że Radosław Sikorski powinien wytłumaczyć się z prawie 80 tys. zł, jakie pobrał z Sejmu za używanie prywatnego auta do celów służbowych w czasie, gdy był szefem MSZ, czyli od 2007 r. do września 2014 roku. Według tygodnika Sikorski od 2007 r. do września 2014 r. - kiedy pełnił funkcję szefa polskiej dyplomacji i przysługiwał mu samochód służbowy z kierowcą, a także ochrona BOR - przejechał prywatnym autem w celach służbowych 32 tys. km. Za każdy przejechany kilometr własnym samochodem poseł dostaje z Sejmu 83 gr.

"Wykorzystywałem jedną trzecią sejmowego limitu na podróże"

Pytany o komentarz Radosław Sikorski, powiedział, że "limit kilometrowy na podróże krajowe w Sejmie jest niewysoki, łatwo go przekroczyć; ja osobiście wykorzystywałem jedną trzecią tego limitu". Dla porównania, były szef polskiej dyplomacji, powołał się na rozliczenia wicemarszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego (PiS). Pan marszałek Kuchciński w dwa lata tej kadencji rozliczył tyle, co ja w siedem lat, w czym nie ma nic nagannego, bo jego okręg wyborczy jest jeszcze dalej od mojego. Po prostu, tak jak ja, czasami pewnie jeździł samochodem służbowym, a czasami prywatnym - twierdzi marszałek Sejmu, podkreślając, że jest to zgodne z przepisami.

Sikorski wskazywał, że posłowie pełniący jednocześnie funkcje ministrów starają się zawsze rozdzielać te obowiązki. Gdybyśmy tego nie robili, to można by nam postawić odwrotne zarzuty - że korzystamy z transportu ministerialnego do politycznych czy poselskich zadań - zauważył.

Sikorski oświadczył też, że chce "skorygować mit" jakoby 24-godzinna ochrona Biura Ochrony Rządu oznaczała, że funkcjonariusze BOR z nim mieszkają. To nie jest prawda. To prawo oznacza, że funkcjonariusze są w swoich miejscach dyslokacji, czy to w Warszawie, czy w okręgu wyborczym, a ja mam swoje życie - zaznaczył.

Marszałek Sejmu poinformował także, że Prezydium Sejmu zastanawia się nad wprowadzeniem systemu, który byłby przejrzysty oraz umożliwiał parlamentarzystom i ministrom "pokazywanie rzetelności". Dziś jest to trudne - ocenił. Sikorski poprosił również o to, by "spraw sejmowych nie komentować w takiej atmosferze domniemania winy". Jak mówił, "zdecydowana większość parlamentarzystów, prawie wszyscy, robi dobrą robotę dla kraju, dobrze nas reprezentuje za granicą i rzetelnie się rozlicza".

PiS chce zobaczyć dokumenty dotyczące wyjazdów służbowych Sikorskiego

PiS zwróciło się do marszałka Sejmu Radosława Sikorskiego oraz ministrów spraw: wewnętrznych i zagranicznych o pokazanie dokumentów przedstawiających, kiedy i gdzie były szef polskiej dyplomacji mógł korzystać z prywatnego auta do celów służbowych. PO nie chce wyjaśnienia tej sprawy - oświadczył jednocześnie szef klubu PiS Mariusz Błaszczak.
Poinformował, że wysłał odpowiednie pisma do szefowej MSW Teresy Piotrowskiej, szefa MSZ Grzegorza Schetyny i do samego Sikorskiego. Szef klubu PiS zwrócił się do nich o udostępnienie dokumentów mających zweryfikować wersję Sikorskiego.

PiS chce wiedzieć: kiedy - jako szef polskiej dyplomacji w latach 2017-2014 - Sikorski zrezygnował z transportu BOR; kiedy wykonywał swe obowiązki ministerialne, a kiedy poselskie - w swoim okręgu wyborczym lub w innym miejscu. Według Błaszczaka można to sprawdzić, potrzebne są jedynie: księga rejestrów prowadzona przez oficera operacyjnego BOR (gdzie powinno być napisane, kiedy b. szef MSZ zrzekał się ochrony lub nie korzystał z transportu BOR); kalendarze i rejestry aktywności Sikorskiego w MSZ oraz dokumenty z jego biura poselskiego w woj. kujawsko-pomorskim.

Rzecznik PiS Marcin Mastalerek zaznaczył, że w sprawie nie zabrała głosu premier Ewa Kopacz. Według niego w ten sposób zachowuje się ona jak dziecko, które zasłania oczy, żeby nie widzieć problemów. Wczoraj PiS wezwał premier do usunięcia Sikorskiego z PO.

Błaszczak był też pytany o doniesienia mediów na temat posłów rozliczających tzw. "kilometrówkę" za przejazdy służbowe prywatnymi autami, choć nie posiadają w ogóle samochodów. Zapowiedział, że jeśli w jego klubie są takie przypadki, posłowie będą musieli złożyć wyjaśnienia.