Naukowcy z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie odkryli, że na Krecie żyły karłowate mamuty. Zwierzęta zamieszkiwały wyspę prawdopodobnie około 3,5 miliona lat temu, ważyły nieco ponad 300 kilogramów i nieznacznie przekraczały metr wysokości. O zwierzętach z gatunku Mammuthus creticus pisze w najnowszym numerze czasopismo " Proceedings of the Royal Society B".

Victoria Herridge wraz z kolegami z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie poddała badaniom szczątki odkryte na Krecie ponad sto lat temu i porównała je z kośćmi, niedawno znalezionymi na wyspie, a które mogły należeć do małych słoni lub mamutów. Okazało się, że kości należały do dorosłych mamutów, które w drodze ewolucji znacznie zmalały, dostosowując się do warunków życia na wyspie.

Badacze twierdzą, że karłowate mamuty pochodziły od znacznie większych zwierząt, zamieszkujących Europę. Swoje miniaturowe rozmiary osiągnęły w ciągu około 800 tysięcy lat ewolucji. Nie były zmniejszoną wersją dużych mamutów, przypominały raczej ich młode. Ze względu na panujący na wyspie klimat prawdopodobnie nie były pokryte futrem, miały jednak charakterystyczne dla dorosłych osobników zakrzywione kły.

Wydaje się, że Mammuthus creticus był podobny w rozmiarach do najmniejszego znanego gatunku prehistorycznego słonia. Osobniki z gatunku Palaeoloxodon falconeri, których szczątki znaleziono na Sycylii i Malcie miały również około metra wysokości, ważyły nieco ponad pół tony.