Żółte, pomarańczowe, brązowe, czerwone… Jesienią liście mienią się pięknymi kolorami. Do tej pory dominowała opinia, że drzewa przed zimą zmieniają kolor, bo w liściach rozkłada się zielony barwnik, chlorofil. Okazuje się jednak, że niektóre drzewa wykorzystują liście jako narzędzie walki z konkurencją.

Naukowcy z Colgate University w stanie Nowy York odkryli, że piękne jesienne krajobrazy to w części także rezultat podstępnej walki drzew o przetrwanie. Niektóre z nich – te, które barwią się na czerwono - stosują chemiczne metody walki z konkurencją.

Badacze odkryli, że np. klon nasącza liście czerwonym barwnikiem, antocyjaniną. Gdy liście opadną, substancja ta zatruwa glebę wokół drzewa tak, by inne rośliny nie mogły w pobliżu wykiełkować i w przyszłości zagrozić mu w walce o słońce.

To zjawisko, zwane allelopatią ujemną, znane jest w biologii od dawna; o wzajemnym wpływie niektórych warzyw można przeczytać w podręcznikach. Dopiero ostatnio jednak odkryto symbolikę barw jesieni, w której czerwony kolor bywa niespodziewanym atutem.