Wiersze w metrze powracają! Pomysł na taką kulturalną akcję powstał w Londynie, potem zagościł w wielu europejskich miastach, również w Warszawie. Stolica przygotowała kolejną odsłonę tego projektu. Wiersze pojawiły się na naklejkach, na szybach czy na pocztówka.

W tegorocznej kampanii prezentowane wiersze pochodzą z dwudziestu krajów Europy, od Hiszpanii i Portugalii, po Ukrainę, Turcję i Kazachstan. Fragmenty wierszy prezentowane będą przez trzy tygodnie w wagonach metra na specjalnych dwustronnych naklejkach na szybach pociągu, a także na ekranach znajdujących się na stacjach metra, w wagonikach metra i w autobusach. Dodatkowo zostaną wydrukowane również na pocztówkach rozdawanych w warszawskich kawiarniach i instytucjach kultury. Podczas poprzednich edycji projekt dotarł do ponad miliona osób podróżujących metrem, korzystających z internetu i uczestniczących w specjalnie przygotowanych wydarzeniach towarzyszących.

"Tegoroczna, piąta edycja, jest dla nas wyjątkowa" - opowiada dr Georg Blochmann, przewodniczący EUNIC- Warszawa, który współorganizuje akcję - "Wiersze w metrze powracają na prośbę warszawiaków - udało nam się przywrócić projekt, który jest doskonałym dowodem na to, że tkanka miejska i kultura mogą się uzupełniać." - dodaje dyrektor Goethe-Institut Warszawa. "Zależy nam na tym, by kultura była elementem życia codziennego mieszkańców. Metro jest idealnym miejscem. Mam nadzieję, że to spotkanie z poezją będzie dla warszawiaków inspirujące" - podkreśla Tomasz Thun-Janowski, dyrektor stołecznego Biura Kultury.

W 2008 roku, z inicjatywy Instytutu Książki i British Council w Warszawie, powstał pomysł unikatowej inicjatywy kulturalnej w przestrzeni miejskiej. Projekt miał na celu propagowanie współczesnej poezji europejskiej i nazwany został Wiersze w metrze. Pierwowzorem pomysłu umieszczania poezji w metrze jest cykliczny projekt o nazwie Poems on the Underground, który od 1986 roku odbywa się w Londynie. Podobne kampanie prowadzone są lub były także m.in. w Dublinie, Paryżu, Nowym Jorku, Barcelonie, Sztokholmie, Brukseli, Stuttgarcie i Moskwie. W dużych aglomeracjach metro jest doskonałym łącznikiem komunikacyjnym. Pozbawiona ciekawych widoków za oknem podziemna trasa, zmusza podróżnych do zainteresowania się zawieszonymi w metrze plakatami i informacjami. Akcja Wiersze w metrze będzie trwała przez cały marzec.

(j.)