42 nowoczesnych, dwupoziomowych pociągów elektrycznych ma wyprodukować dla PKP Intercity Alstom Polska. Przewoźnik poinformował o wyborze oferty tej firmy. Wartość kontraktu wynosi 4,1 miliarda złotych, a pojazdy będą mogły przewozić pasażerów z prędkością do 200 km/h.
PKP Intercity w lipcu otworzyło oferty złożone w postępowaniu na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania i opcją dodatkowego zamówienia kolejnych 30 pojazdów.
Oferty przedstawiło dwóch producentów: Alstom Polska, posiadający fabrykę w Chorzowie, oraz Stadler Polska z zakładem w Siedlcach. Po weryfikacji ofert przewoźnik wskazał najkorzystniejszą, czyli zaproponowaną przez Alstom Polska, który dostawę 42 pociągów wycenił na 4,1 mld zł, a ich utrzymanie - na blisko 2,8 mld zł. Druga oferta wynosiła 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest tańsza o niemal 400 mln zł.
Nowe pociągi będą rozwijać prędkość do 200 km/h i będą dwusystemowe - przystosowane zarówno do zasilania prądem stałym, jak i zmiennym. Pozwoli to na obsługę tras w całej Polsce, w tym połączeń z przyszłym lotniskiem CPK. Każdy skład pomieści ponad 500 pasażerów na miejscach siedzących, a w okresie wzmożonego ruchu możliwe będzie łączenie dwóch pociągów, co pozwoli przewieźć jednorazowo ponad 1100 osób.
Pociągi zostaną wyposażone w klimatyzację, WiFi, gniazdka elektryczne, strefy ciszy, przestrzeń dla dzieci, miejsca na rowery i duży bagaż oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski podkreślił, że zamówione składy zapewnią łącznie 23,5 tys. miejsc siedzących. W przypadku realizacji opcji dodatkowej liczba ta wzrośnie do 40 tys. To znaczący wzrost podaży miejsc, który ma rozwiązać problemy z dostępnością biletów na najpopularniejszych trasach, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym.
Po zakończeniu procedur formalnych przewoźnik planuje szybkie podpisanie kontraktu. Pierwsze pociągi mają pojawić się na torach za około 3,5 roku. Nowe składy będą obsługiwać połączenia m.in. z Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Krakowa, Łodzi i Warszawy.
PKP Intercity przewiduje dalszy wzrost liczby pasażerów - w 2024 roku spółka planuje przewieźć 88 mln osób, a do 2030 roku aż 110 mln.


