Koniec tradycji. Po stu latach spółka Orbis zmieniła nazwę na Essendi. Zmiana ta jest efektem decyzji grupy AccorInvest, od 2020 roku właściciela Orbisu, która przyjęła nową nazwę.
Jak podkreślono w komunikacie, zmiana następuje w ramach transformacji i ujednolicenia tożsamości całej grupy. "AccorInvest i Orbis przyjmują nową nazwę Essendi. Zmiana nie oznacza zerwania z dotychczasowym dorobkiem - przeciwnie, stanowi kolejny krok w rozwoju, realizowany w oparciu o te same wartości, zespół i know-how wypracowane przez lata. Nowa tożsamość to część transformacji rozpoczętej w 2020 roku, której celem jest dalsze umacnianie pozycji lidera odpowiedzialnego hotelarstwa w Europie" - przekazano.
Zgodnie z informacjami podanymi przez firmę, od 2020 r. konsekwentnie koncentruje się ona na najbardziej dochodowych aktywach w Europie - w segmencie ekonomicznym i midscale - optymalizując portfel hoteli poprzez dynamiczne zarządzanie aktywami (przejęcia, renowacje, sprzedaże, zamiany). Jak przekazano, na koniec 2024 roku wartość portfela hoteli grupy Essendi została oszacowana na 7,8 miliarda euro, a przychody wzrosły do 4 mld euro (o 3,1 proc. więcej rdr.).
Firma podkreśla, że jej transformacja to też "zobowiązanie do zrównoważonego rozwoju i promowanie tego trendu w branży hotelarskiej". Plan ESG Essendi obejmuje m.in. redukcję emisji CO2 o 50 proc. do 2030 roku, osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz portfolio 100 proc. hoteli z certyfikatem Green Key.
"Zmiana tożsamości to ukoronowanie naszej transformacji i otwarcie nowego rozdziału w historii grupy. Dzięki zaangażowaniu naszych zespołów osiągnęliśmy konkretne rezultaty: umocniliśmy naszą pozycję lidera w Europie, zoptymalizowaliśmy nasz portfel, zwiększyliśmy rentowność i ustabilizowaliśmy sytuację finansową" - podkreślił cytowany w komunikacie Essendi prezes zarządu firmy Gilles Clavié.
Nowa tożsamość odzwierciedla naszą ambicję: aktywnie kształtować bardziej zrównoważoną i efektywną przyszłość branży hotelarskiej, opartą na solidnych fundamentach - ludziach, nieruchomościach i wartościach ESG (...). W Polsce niesiemy ze sobą historię Orbisu, marki, która przez dekady wyznaczała standardy gościnności. Nie zapominamy o tym dziedzictwie" - skomentował Dominik Sołtysik, COO Europa Wschodnia w Essendi.
Marka Orbis została założona w 1920 roku we Lwowie jako Polskie Biuro Podróży Orbis, a w 1951 roku do firmy dołączyły pierwsze hotele. W 2020 roku marka została nabyta przez AccorInvest.
Obecnie Essendi posiada 576 hoteli w 24 krajach. W skład firmy wchodzą marki takie jak ibis, Novotel czy Mercure. Essendi zatrudnia ok. 20 tys. pracowników.


