Europejskie Centrum Konsumenckie opracowało Dekalog Mądrego Konsumenta. To zbiór niezbędnych informacji potrzebnych tym, którzy chcą spokojnie i bezpiecznie wypocząć.

1. Umowę zawieraj na piśmie i czytaj uważnie co podpisujesz. Oprócz dowodów zapłaty zbieraj ulotki, foldery i katalogi z opisem wycieczki. Zwróć uwagę na zapisy o możliwych zmianach ceny. Jeśli kupowałeś przez Internet - zachowaj wszystkie maile.

2. Sprawdź dokładnie położenie hotelu. Określenie "blisko od plaży" może oznaczać dystans dwóch kilometrów.

3. Zwróć uwagę na standaryzację. Trzy gwiazdki hotelowe we Francji i w Tunezji to nie to samo.

4. Zadbaj o ubezpieczenie zdrowotne, żeby nie było kłopotu w przypadku np. złamanej nogi.

5. Zawsze miej pod ręką telefony kontaktowe do rezydenta, biura podróży, ambasady i konsulatu.

6. Sprawdź przewoźnika. Niektórzy są na czarnej liście i nie podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów.

7. Pakuj się rozsądnie i oznacz bagaż. Do podręcznego nie pakuj ostrych przedmiotów i aerozoli. Na walizkach zawieś kartki z danymi teleadresowymi.

8. Reaguj na bieżąco. Zniszczony bagaż, opóźniony lot, czy inny niż w ofercie hotel? Zbieraj dokumenty i bez zwłoki informuj odpowiednie służby.

9. Wycieczki „last minute” czy zakupione przez Internet – jak wszystkie inne – podlegają reklamacjom.

10. Nie bój się pytać, reklamować i wałczyć o swoje. Zostałeś oszukany? Rzecznik konsumentów pomoże.