Dokładnie 40 lat temu w dawnej Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zmontowano pierwszego Fiata 126p. Później przez dwa dziesięciolecia Maluch był najpopularniejszym samochodem w naszym kraju. Do 2000 roku na polski rynek trafiło ponad 2,4 miliona tych aut.
Nasz Maluch - obiekt wielu złośliwych żartów i gorących pragnień - był produkowany w Polsce ponad 25 lat. We Włoszech zakończono jego produkcję w 1980 roku. W Polsce ostatni egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w samo południe 22 września 2000 roku - opowiada rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar.
Malucha chwalili nawet Niemcy
Pierwszego polskiego Malucha zmontowano 6 czerwca 1973 roku z oryginalnych włoskich części. Seryjna produkcja tego modelu w zakładach we włoskim Cassino trwała już wówczas od blisko roku. W październiku 1972 roku odbyła się międzynarodowa premiera auta na Salonie Samochodowym w Turynie, a niedługo potem było ono prezentowane na warszawskim Placu Defilad. Oficjalnie seryjna produkcja w Bielsku-Białej ruszyła 22 lipca 1973 roku, a we wrześniu 1975 roku rozpoczęła się produkcja w nowej fabryce w Tychach.
Produkcja Malucha w Polsce była efektem kontraktu "o współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126", zawartego przez polskie władze z Fiatem 29 października 1971 roku. Zgodnie z zapisami umowy, Fiat 126p to samochód z tylnym napędem, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM oraz samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem typu Berlina.
W latach 70. Maluch zbierał dobre recenzje - według opublikowanego w 1976 roku rankingu zachodnioniemieckiej gazety "Auto Motor und Sport", Fiat 126 był wówczas najtańszym w zakupie i eksploatacji samochodem w Europie w klasie aut małych.
Ostatni Maluch, wyprodukowany jesienią 2000 roku, trafił do Muzeum Fiata w Turynie. W sumie w latach 1973-2000 w zakładach w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowano ponad 3,3 miliona tych aut, z czego blisko 900 tysięcy trafiło na eksport. We Włoszech powstało natomiast ponad 1,3 miliona fiatów 126.
Maluchami jeździł cały świat
Maluchami jeździli mieszkańcy wielu krajów, prawie na wszystkich kontynentach świata. W latach 1985-1989 wyeksportowano np. ponad 23 tysiące Maluchów do Chin, gdzie w wielu miastach eksploatowane były jako taksówki. Tylko w mieście Wengzhou było pięć tysięcy takich taksówek - przypomina rzecznik Fiat Auto Poland. W 1988 roku Maluchy wyeksportowano również do Australii i na Kubę.
Dzięki zmianom konstrukcyjnym Fiat 126p doczekał się także wersji rajdowej. Polscy rajdowcy zachwalali w latach 70., że na krajowych i międzynarodowych trasach małe auto sprawowało się nadspodziewanie dobrze. Np. zimą 1975 roku Sobiesław Zasada z Longinem Bielakiem testowali Malucha na trasie Warszawa-Monaco - był to tzw. odcinek dojazdowy słynnego Rajdu Monte Carlo.


