W Moskwie wynegocjowano czasowe porozumienie transportowe między Polską i Rosją - informuje korespondent RMF FM Przemysław Marzec. Umowa, która będzie na razie obowiązywać przez 2 miesiące, przewiduje po 20 tys. zezwoleń dla każdej ze stron. W tym czasie mają być wynegocjowane ostateczne warunki porozumienia, a Rosjanie mają zmienić przepisy, dyskryminujące polskich przewoźników.

W Moskwie wynegocjowano czasowe porozumienie transportowe między Polską i Rosją  - informuje korespondent RMF FM Przemysław Marzec. Umowa, która będzie na razie obowiązywać przez 2 miesiące, przewiduje po 20 tys. zezwoleń dla każdej ze stron. W tym czasie mają być wynegocjowane ostateczne warunki porozumienia, a Rosjanie mają zmienić przepisy, dyskryminujące polskich przewoźników.
Jest czasowe porozumienie na transport towarów do Rosji (zdj.ilustracyjne) /RMF FM /RMF FM

W moskiewskich negocjacjach brał udział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Stronę rosyjską reprezentował jego odpowiednik, Nikołaj Asauł. Rozmowy dotyczyły zasad wykonywania transportu oraz ustalenia kontyngentu zezwoleń na przewozy drogowe dla obydwu krajów na 2016 rok. 

Jak poinformował rosyjski wiceminister Nikołaj Asauł, Polska i Rosja już jutro wymienią się drukami zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe. Chodzi o 20 tys. zezwoleń dla strony polskiej i 20 tys. dla rosyjskiej. Będą one ważne do 15 kwietnia. Wśród 20 tys. druków zezwoleń dla strony polskiej 10 tys. to zezwolenia na przewozy towarów w połączeniach dwustronnych i tranzytowych, a 10 tys. na przewozy do i z krajów trzecich.

Jest to dokument, który pozwoli wznowić transport, ale jednocześnie zobowiązuje obie strony do ustanowienia takich warunków, żeby w przyszłości tego typu sytuacje już nie miały miejsca - mówił po zakończeniu rozmów polski wiceminister Jerzy Szmit.

O północy z 15 na 16 lutego straciły ważność pozwolenia na polski transport samochodowy towarów do Rosji. W grudniu ubiegłego roku strona rosyjska wydała przepisy wykonawcze do umowy międzyrządowej z 1996 r., która określa zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy obydwoma krajami. Zmieniły one znaczenie pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. przez filie firm zagranicznych, traktując je jako przewóz na rzecz kraju trzeciego. A liczba zezwoleń na tego typu przewóz jest bardzo ograniczona.

W 2015 r. obowiązywał kontyngent w wysokości 250 tys. zezwoleń dla polskich kierowców podzielonych na trzy kategorie: przewozy tranzytowe, przewozy dwustronne i tzw. kraje trzecie.

(rs)