Komputer z dostępem do internetu ma w domu aż 75,7 proc. Polaków w wieku powyżej 16 lat, ale nie wszyscy korzystają z sieci. Spada popularność telefonu stacjonarnego, a laptopy wypierają komputery stacjonarne - wynika z badania Diagnoza Społeczna 2013, o których pisze portal wirtualnemedia.

Spośród wszystkich posiadających dostęp do internetu aż 14,9 proc. nie korzysta z niego. 57 proc. z tych osób uznaje, że korzystanie z sieci nie jest im potrzebne, kolejnym powodem jest brak odpowiedniego sprzętu (30,4 proc.), brak umiejętności (26,5 proc.) czy zbyt duże koszty (20,5 proc.)

Z Diagnozy Społecznej wynika, że internauci to przede wszystkim ludzie młodzi, bowiem wśród osób w wieku 16-24 lat z sieci korzysta aż 96,6 proc. Odsetek internautów w grupie 24-34 lata wynosi 88,4 proc., w grupie 35-44 - 82,3 proc., 45-59 proc. - 55,2 proc., 60-64 lat - 35,5 proc., natomiast powyżej 65. roku życia - zaledwie 14,1 proc.  Z internetu korzystają częściej osoby z wyższym wykształceniem, z wyższymi dochodami, studenci i uczniowie, mieszkańcy dużych miast.

Wśród różnych sposobów korzystania z internetu, ważną pozycją są zakupy online. 70 proc. badanych deklaruje, że dokonywało zakupów w sieci, a 30 proc. robi to regularnie. Aż 38 proc. kupowało online zagranicą.

Badanie pokazało, że 87,4 proc. Polaków ma obecnie telefon komórkowy, w tym jedna czwarta smartfona. Natomiast telefon stacjonarny posiada coraz mniej ludzi, bo już tylko 47,3 proc., podczas gdy dwa lat temu było to jeszcze 54,1 proc. Posiadanie laptopa deklaruje 49,4 proc. Polaków (wzrost o 10,6 pkt proc.), komputera stacjonarnego (49,6 proc, spadek o 3,3 proc.), tableta (9,3 proc., wzrost o 7,3 proc.), a czytnika e-booków ( 3,8 proc., wzrost o 1,8 pkt proc.).

Siódmą edycję badania Diagnoza Społeczna, prowadzonego przez zespół pod kierunkiem prof. Jana Czapińskiego, zrealizowano w marcu i kwietniu br. W badaniu wzięło udział ponad 12 tys. gospodarstw domowych i ponad 26,3 tys. indywidualnych respondentów.