Belgijska organizacja konsumentów Test Achats odkryła szkodliwe substancje w zakupionych na chińskiej platformie Shein ubraniach dla dzieci. Chemikalia wystąpiły w 10 na 25 kupionych ubrań. Jak informuje biuro prasowe Shein, w Polsce jeden ze wskazanych produktów został już wycofany ze sprzedaży.

W ramach eksperymentu Test Achats zakupiło za pośrednictwem platformy e-handlowej Shein 25 różnych ubrań dla dzieci, w tym kurtki przeciwdeszczowe, t-shirty, buty i kąpielówki. Artykuły te zostały przez organizację przebadane pod kątem składu chemicznego.

W teście wyszło, że prawie połowa zawierała w składzie co najmniej jedną niebezpieczną dla zdrowia substancję chemiczną. Chodzi głównie o ftalany, czyli substancje zaburzające gospodarkę hormonalną w organizmie, substancje uczulające, jak ołów czy powodujący alergie skórne nikiel, oraz drażniących, jak dimetyloformamid i chinolina. 

W parze testowanych butów dziecięcych znaleziono o pięć razy za dużo ołowiu i kilkaset razy za dużo ftalanów, niż pozwalają na to przepisy Unii Europejskiej.

Stanowisko producenta ubrań

Jak poinformowało w piątek biuro prasowe Shein w Polsce, platforma podjęła natychmiastowe działania i zdecydowała o wycofaniu produktu ze sprzedaży, przynajmniej na czas dochodzenia.

Poważnie traktujemy ustalenia Test Achats i gdy tylko dowiedzieliśmy się o opracowanym przez nich raporcie, nawiązaliśmy kontakt z prośbą o szczegółowe informacje- napisała firma w oświadczeniu przekazanym PAP, zapewniając, że priorytetowo podchodzi do bezpieczeństwa i zdrowia klientów.

Biuro prasowe poinformowało także, że Shein wymaga od swoich dostawców przestrzegania rygorystycznych norm oraz, że współpracuje z międzynarodowymi instytucjami kontrolnymi, które regularnie przeprowadzają niezapowiedziane inspekcje fabryk. W ubiegłym roku odbyło się również 400 tys. testów pod kątem bezpieczeństwa chemicznego. 

W kwietniu Komisja Europejska zakwalifikowała Shein do grupy bardzo dużych platform, czyli posiadających w UE więcej niż 45 mln aktywnych użytkowników. Zgodnie z unijnymi przepisami o usługach cyfrowych (ang. Digital Services Act, DSA) platformy te muszą przestrzegać bardziej rygorystycznych przepisów, w tym oceniać ryzyko, na jakie narażeni są ich użytkownicy i zapobiegać mu.

Chińska platforma zadebiutowała w 2008 roku. Platforma oferuje głównie odzież damską, w asortymencie ma również ubrania dla dzieci, biżuterię, kosmetyki, produkty dekoracyjne do domu oraz zabawki. Od niedawna rozwija również dział męski. 

Cieszy się popularnością głównie ze względu na niskie ceny oraz liczne akcje promocyjne.