Poważna awaria zatrzymała dziś nad ranem ruch pociągów na wielu liniach kolejowych w Polsce. Spółka Alstom przyznała się do błędu, który zatrzymał pociągi, podkreślając, że nie chodzi o cyberatak. Według PKP Polskich Linii Kolejowych, działają już wszystkie lokalne centra sterowania.

W czwartek ok. godz. 4 na sieci kolejowej w Polsce wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego.

Jak podawały PKP Polskie Linie Kolejowe, awaria objęła 19 z 33 Lokalnych Centrów Sterowania wyposażonych przez Alstom. 

"Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone" - poinformowała firma Alstom w oświadczeniu.

Jak dodano w oświadczeniu, Alstom wdrożył plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, "aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier".

"Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem" - dodano w informacji koncernu.

Alstom jest francuskim międzynarodowym producentem taboru kolejowego, działającym na całym świecie na rynkach transportu kolejowego. W Polsce jest największym producentem w branży kolejowej w kraju, w 11 polskich oddziałach firmy pracuje ponad 4 000 osób.

Ruch pociągów jest przywracany

W czwartek w Polsce opóźnione były 354 pociągi pasażerskie z 444 - poinformował na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Wyjaśnił, że problemy wystąpiły m.in. na takich liniach jak Kraków - Katowice - Opole - Wrocław, Gdańsk - Warszawa, Poznań - Konin, czy węzeł Koluszki.

"Ten incydent został zgłoszony do odpowiednich służb i jest badany. Gdy będziemy mieli jednoznaczną informację o naturze i przyczynach zaistnienia tej usterki, będziemy informować" - przekazał Bittel. Dodał, że podobne problemy na kolei jak w Polsce pojawiły się w Tajlandii, Indiach, Peru, we Włoszech, Szwecji czy Holandii.

Według PKP Polskich Linii Kolejowych, działają już wszystkie lokalne centra sterowania, a sytuacja na kolei stabilizuje się. 

"Do godziny 18.00 służby techniczne i przedstawiciele producenta przywróciły sprawność ostatnich pięciu lokalnych centrów sterowania (LCS): Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki. Wszystkie LCS działają. Monitorowana jest praca wszystkich urządzeń naprawionych po awarii. Przywracana jest rozkładowa jazda pociągów" - przekazano w komunikacie.

Cieszyński: Nic nie wskazuje na to, że doszło do ataku hakerskiego

Nic nie wskazuje na to, że doszło do ataku hakerskiego - przekazał pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa, sekretarz stanu ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński po zakończonym posiedzeniu Zespołu ds. Incydentów Krytycznych w spawie awarii w PKP PLK.

Co z biletami kolejowymi?

"Aby minimalizować utrudnienia wprowadzane jest wzajemne honorowanie biletów. W miarę możliwości na bieżąco są podawane informacje dla podróżnych. Dane o kursowaniu pociągów z uwzględnieniem bieżącej sytuacji zamieszczają na swoich stronach przewoźnicy" - napisano w komunikacie PKP PLK.

Wyjaśniono, że zwroty biletów można realizować wg obowiązujących i podanych przez przewoźników zasad. PKP Intercity już zapowiedziało, że pasażerowie, którzy zrezygnują z czwartkowych podróży otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego.

Awaria nie tylko w Polsce

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podał, że podobne zdarzenia do czwartkowej awarii elektronicznych systemów sterowania ruchem kolejowym w Polsce, dostarczanych przez Alstom/Bombardier, miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu. W Polsce awaria dotknęła ok. 80 proc. ruchu kolejowego - dodał.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.