Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło się o dwa nowe samoloty. Jeden to Ju 52 - identyczny jak ten, którym latał Adolf Hitler. Drugi to Venom, brytyjski samolot myśliwski. Maszyny trafiły do Krakowa w częściach, ale zostały już zmontowane. Zobacz galerię zdjęć z montażu!

Junkers został opracowany w latach 1929-30. Służył jako samolot pasażerski i transportowy w Niemczech i wielu krajach na całym świecie. Podczas hiszpańskiej wojny domowej był także używany jako przejściowy samolot bombowy Luftwaffe. Przez cały okres II wojny światowej stanowił zaś podstawowy typ w lotnictwie transportowym III Rzeszy.

Ju 52 o znakach D-2600 i nazwie Immelmann II był osobistym samolotem Adolfa Hitlera. Inny egzemplarz służył w Chinach jako osobisty samolot przewodniczącego Rządu Narodowego i Narodowej Rady Wojskowej Czang Kaj-szeka.

W przedwojennej Polsce eksploatowano jeden samolot typu Ju 52. Przed wojną LOT użytkował jednego junkersa, a w czasie wojny latały one z lotniska Rakowice-Czyżyny - mówi Dawid Stępień, pasjonat lotnictwa, który na bieżąco monitoruje nabytki w polskich muzeach.

Eksponat z krakowskiego muzeum pochodzi z powojennej produkcji francuskiej, samoloty nosiły wówczas oznaczenie Amiot AAC.1 Toucan. Numer seryjny nie został ustalony, zawiera części różnych egzemplarzy.

Maszyna służyła jako transportowa w portugalskim lotnictwie wojskowym do 1971 roku. W maju 1974 trafiła do Imperial War Museum w Duxford, a w ubiegłym roku została kupiona przez Muzeum Lotnictwa Polskiego. Skrzydła i kadłub dotarły do Krakowa 19 maja tego roku, a silniki 21 maja. Samolot jest prezentowany w malowaniu, jakie nosiły maszyny 1 Gruppe, KGzbv-1, działającego w śródziemnomorskim teatrze działań wojennych w latach 1941-42.

De Havilland Sea Venom

Venom to brytyjski samolot myśliwski opracowany na przełomie lat 1949/1950. Jego morska wersja, która właśnie trafiła do Muzeum Lotnictwa Polskiego, to maszyna przechwytująca, która może latać zarówno w dzień, jak i w nocy w każdych warunkach pogodowych. Samoloty tego typu służyły w lotnictwie marynarki brytyjskiej w latach 50. Sea Venomy walczyły podczas kryzysu sueskiego w 1956 roku.

Co ciekawe, w pracach nad tym samolotem brało udział dwóch wybitnych polskich konstruktorów - Stanisław Prauss i Wsiewołod Jakimiuk.

Krakowskie muzeum powstawało przez lata

Powstanie Muzeum Lotnictwa Polskiego związane jest ze zorganizowaniem w 1964 roku przez Aeroklub Krakowski wielkiej Wystawy Lotniczej na terenie byłego lotniska Rakowice-Czyżyny. W związku z tym do Krakowa od 1963 roku zaczęto zwozić eksponaty lotnicze, które były już wcześniej, od zakończenia działań wojennych, gromadzone z myślą o przyszłym muzeum lotnictwa.

Po zakończeniu wystawy lotniczej w 1964 roku, w oparciu o zgromadzone zbiory powstał Ośrodek Ekspozycji Sprzętu Lotniczego przy Aeroklubie Krakowskim. Był on w dalszym ciągu wzbogacany eksponatami. W 1967 roku została przyjęta oficjalna nazwa "Muzeum Lotnictwa".