Polscy pracownicy nagminnie oszukują swoich pracodawców. Wynoszą cenne dane o klientach, sprzedają informacje o warunkach przetargów lub kradną sprzęt - wynika z najnowszego badania firmy doradczej Euler Hermes, na które powołuje się "Dziennik Gazeta Prawna".

W czasie kryzysu liczba takich przestępstw gwałtownie wzrosła. Skarży się na nie już 92 proc. przedsiębiorstw, a ponad jedna czwarta poniosła z tego powodu straty większe niż 100 tys. zł. Pracownicy jednego ze szczecińskich sklepów wielkopowierzchniowych ukradli towar wartości 700 tys. zł - to tylko jeden z bardziej efektownych przykładów.

Jeszcze rok temu problemy z nieuczciwymi pracownikami miała połowa polskich przedsiębiorstw; obecnie już 9 na 10. Najpowszechniejsze są kradzieże, które w ostatnim roku dotknęły aż 45 proc. firm, ale równie często zdarzają się oszustwa i przywłaszczenia firmowego mienia. Aż 5 proc. pracowników kradnie firmowe tajemnice. Co gorsza, blisko 40 proc. przestępstw popełnianych przez nielojalnych pracowników w ogóle nie jest wykrywana, a jeśli już - to z dużym opóźnieniem.