PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. analizują możliwość podjęcia kroków prawnych przeciwko czeskiemu przewoźnikowi RegioJet, który niespodziewanie zrezygnował z części wcześniej zamówionych tras w Polsce. Decyzja przewoźnika wywołała poważne zakłócenia w rozkładzie jazdy i utrudnienia dla pasażerów.
- RegioJet ograniczył liczbę kursów na trasie Kraków-Warszawa z sześciu do trzech dziennie.
- PKP PLK o zmianach dowiedziało się zaledwie trzy dni przed wejściem nowego rozkładu jazdy.
- Nagła decyzja przewoźnika spowodowała zakłócenia w rozkładzie jazdy i utrudnienia dla pasażerów.
- PKP PLK informuje o sprawie Urząd Transportu Kolejowego i rozważa kroki prawne.
- Więcej informacji z Polski i świata znajdziesz na RMF24.pl.
Czeski przewoźnik RegioJet ogłosił, że rozpocznie działalność w Polsce 14 grudnia, jednak z mniejszą liczbą połączeń niż pierwotnie zapowiadano - poinformowało PKP w przesłanym komunikacie. Zamiast sześciu par pociągów na trasie Kraków-Warszawa, uruchomione zostaną jedynie trzy połączenia dziennie. Pozostałe kursy mają być wprowadzane stopniowo w najbliższych tygodniach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że o zmianach w rozkładzie jazdy dowiedziały się dopiero 11 grudnia, czyli na trzy dni przed planowanym wejściem nowego rozkładu. Tak krótki czas na reakcję spowodował poważne utrudnienia w przygotowanym rozkładzie jazdy oraz wymusił pilne działania ze strony PKP PLK, by umożliwić innym przewoźnikom wykorzystanie wolnych tras.
Spółka podkreśla, że nagłe wycofanie się RegioJet z uzgodnionych kursów generuje istotne utrudnienia dla pasażerów oraz wymaga dodatkowego zaangażowania zespołów w przebudowę rozkładu jazdy.
PKP PLK poinformowało o sprawie Urząd Transportu Kolejowego i analizuje możliwość podjęcia kroków prawnych wobec przewoźnika. Jednocześnie trwają prace nad zmianami w regulacjach, które mają zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości, zwłaszcza blokowaniu przepustowości na liniach objętych inwestycjami.
RegioJet poinformowało też, że od 14 grudnia ogranicza skalę startu swoich połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Spółka zapowiadała pod koniec listopada kursowanie trzech par pociągów dziennie na tej trasie, tymczasem w czwartek podała, że spośród pociągów na trasie Kraków-Warszawa trasa jednego zostanie przedłużona do Gdyni.
To nie pierwsze opóźnienie z wprowadzaniem pociągów RegioJet w Polsce. Pod koniec listopada przewoźnik po zapowiedziach nowych połączeń, poinformował że debiut relacji Warszawa-Poznań przesunięty został na 1 lutego 2026 r. Jeszcze we wrześniu spółka zapowiadała sześć par połączeń na tej trasie w nowym rocznym rozkładzie jazdy.
RegioJet jest kolejnym czeskim przewoźnikiem wzmacniającym swoją obecność na polskim rynku. W sierpniu Leo Express zapowiedział, że od 1 marca 2026 r. przedłuży trasę Praga-Kraków do Warszawy, obsługując ją dwa razy dziennie.
Rozwój działalności RegioJet w Polsce odbywa się w atmosferze sporu z PKP Intercity. Na początku listopada czeski portal branżowy Z dopravy opublikował oświadczenie spółki zapowiadające skargę do Komisji Europejskiej.
RegioJet zarzuca polskim spółkom kolejowym powiązanym z Grupą PKP m.in. utrudnianie finalizacji zakupu obiektu za ponad 55 mln zł, odmowę udostępnienia powierzchni reklamowych na dworcach oraz spowalnianie tras w rozkładach jazdy względem połączeń PKP Intercity. Spółka twierdzi także, że pracownikom PKP Intercity zabrania się podejmowania pracy dla konkurencyjnego przewoźnika.
PKP Intercity w odpowiedzi podkreśliło, że działa w sposób transparentny, zgodny z przepisami oraz standardami etycznymi.


