Dziękujemy za wszystkie pytania, które przez cały tydzień przysyłaliście do naszego eksperta Katarzyny Królak-Wyszyńskiej partnera w firmie Innovatika w ramach akcji Mapa przedsiębiorczości w RMF FM i na RMF24.pl. W tym tygodniu podpowiadaliśmy Wam co zrobić ze swoim pomysłem na biznes. Najciekawsze, najczęściej zadawane pytania znajdziecie poniżej. W poniedziałek kolejna odsłona naszej akcji. Tym razem pod hasłem: masz już firmę, ale skąd wziąć klientów? Sprawdzajcie naszą stronę!

W mijającym tygodniu tematem naszej akcji był biznesplan, czyli co zrobić ze swoim pomysłem na biznes. Mapa przedsiębiorczości to akcja RMF FM, która ma Wam pomóc uruchomić i rozkręcić własny interes. Przez kilkanaście tygodni od A do Z omówimy, jak przygotować się do założenia firmy, jak ją sfinansować, rozruszać i jak osiągnąć sukces.

Piątek: 18.09.2015

Cytat

Witam. Ponad rok temu zastanowiłem założyć działalność... zarejestrowałem chociaż za bardzo nie wiedziałem o co chodzi... ale przez ten czas zajmowałem się czymś innym pracowałem u kogoś na czarno. Myślałem, że nie sprzedaje nic to nie muszę płacić żadnych opłat a ubezpieczenie ....hmm najwyżej nie będę ubezpieczony... ale jednak nie. Tyle ZUS-u naliczyli. Kilka tysięcy. Można to jakoś odkręcić? Czy trzeba to zapłacić? Może jakiś wniosek o umorzenie?
Paweł

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Przykro mi, nie znam się na tym temacie. Być może w biurze prawnym lub księgowym dostanie Pan wskazówki.

Cytat

Czytam o kanwie modelu biznesowego, ale mnie to nie przekonuje. Bo jeśli cały mój biznes mam oprzeć o spisane luźno założenia to jaką ma to wiarygodność? Jak podejmować poważne decyzje biznesowe? Czy bank da kredyt jeśli taką kanwę przedstawię?
Marek

Katarzyna Królak-Wyszyńska: A jaką wiarygodność ma biznes plan? Kanwa modelu biznesowego zmusza Pana do zaprojektowania tego dla kogo, co i jak będzie Pan oferować oraz do podjęcia decyzji na czym będzie Pan zarabiać. Do kanwy zawsze trzeba dodać liczby. Ale należy je traktować jako założenia, które trzeba stale i na bieżąco weryfikować.

Cytat

Mam 38 lat z wykształcenia jestem pedagogiem opiekuńczo-wychowawczym oraz oligofrenopedagogiem. Jestem także certyfikowanym instruktorem wielu specjalności rekreacji ruchowej w zakresie gimnastyki korekcyjnej, sztuk walk : samoobrony,krav maga. Jestem także Instruktorem Nordic Walking oraz Instruktorem dla starszych ludzi w sporcie- Kinezygerontoprofilatyki. Jestem dietetykiem i dietetykiem sportowym oraz Instruktorem Fitness o specjalności Ćwiczenia siłowe. Trenuję wyczynowo Karate Tradycyjne oraz ju jitsu brazylijskie. Prowadziłem i prowadzę projekty z zakresu: - profilaktyki zdrowotnej u dzieci - skolioza, lordoza,wady płaskostopia. - grupowe i indywidualne programy treningowe - panowania nad zachowaniami agresywnymi u dzieci z elementami sztuk walk i technik oddechowych - zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci z elementami samoobrony - grupowe treningi samoobrony dla kobiet/mężczyzn Ukończyłem studia podyplomowe o specjalności :Oligofrenopedagogika - czyli praca z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo jak i umysłowo. Mam doświadczenie w pracy z osobami oraz dziećmi niepełnosprawnymi w każdym stopniu niepełnosprawności(autyzm, porażenie mózgowe, agresja,autoagresja, ze sprzężeniami i inne) Pracowałem jako pomoc nauczyciela a następnie nauczyciel - terapeuta. Posiadam kwalifikacje do przeprowadzania wielu specjalistycznych metod terapeutycznych niestosowanych w tym rejonie kraju.Masaże sportowe, rozciąganie, stymulacja polisensoryczną. Specjalizuję się w pracy z dziećmi agresywnymi, nadpobudliwymi oraz dziećmi z niepełnosprawnością w stopniu głębokim (studia podyplomowe :"Skuteczność wybranych metod terapeutycznych w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w stopniu głębokim" Posiadam udokumentowane doświadczenie w pracy indywidualnej i grupowej. Posiadam budynek gospodarczy do gruntownego remontu. (200m2) i działkę 1 ha .Okolica jest cudowna ( działka przy lesie przy głównej trasie STG- Gdańsk) Posesja ma ogromny potencjał!!! Mam pomysł na utworzenie Centrum Usprawniania - Czyli salkę gimnastyczną gdzie mógłbym prowadzić zajęcia ruchowe z osobami sprawnymi jak i niepełnosprawnymi.
Adam

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Proponuję, żeby zwrócił się Pan do instytucji, które pomagają przekuwać pomysł w biznes, jak na przykład Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (nie trzeba być studentem).

Cytat

Witam mamy z dziewczyną fajny pomysł na letni biznes. Mianowicie chcielibyśmy zbudować pomost z wieżą przeznaczoną do skoków na tzw poduchę. Nazwa z Ameryki to blob jump. Znaleźliśmy fajny teren gminny pod taką budowę. Wstępnie rozmawiałem z burmistrzem wyraził zgodę, również przeprowadziłem rozmowę z biurem projektowym i tutaj zaczynają się szkody bo z pozoru prosty projekt jest strasznie drogi zdecydowanie nie na naszą kieszeń. Biuro projektowe oszacowało projekt i czynności z nim związane typu badanie gruntów itp. Na około 17000 zł. Sama poduszka kosztuje 6 tys zł plus kamizelki koła ratunkowe kasy jakieś 5 tys zł no i oczywiście budowa pomostu plus minus 50 tys zł. Moje pytanie brzmi czy był by sens inwestowania kapitału potężnego dla nas w biznes zależny od warunków pogodowych i cen biletów. Jeśli cena takiego skoku w Polsce wynosi średnio 30 zł za 1 skok. Do tego dojdą koszty zatrudnienia ratownika i dzierżawy terenu. Chciałbym otrzymać odpowiedź od eksperta czy gra jest warta świeczki
Krzysztof

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Proponuję, żebyście policzyli ile osób musiałoby korzystać z Waszych usług w ciągu miesiąca / tygodnia / weekendu / dnia, żebyście mogli osiągnąć poziom przychodów i zysków, który byłby dla Was satysfakcjonujący. Bardzo proste podejście do takiego odwróconego P&L jest opisane w książce "Discovery Driven Growth" Rity McGrath. Polecam.

Cytat

Witam. W jakich dziedzinach najbardziej sprawdza się DESIGN THINKING, czyli tak zwane Myślenie projektowe. Czy z Pani doświadczenia wynika, że polskie firmy korzystają z takich "nietypowych" rozwiązań, czy może polski rynek nie jest jeszcze na to gotowy.
Maria

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Innovatika prowadzi takie projekty dla klientów - głównie dla korporacji. Jest też trochę polskich firm, które już rozumieją, że nie wystarczy "wciskać" klientom co mają kupić, ale warto rozpocząć od dobrego zdefiniowania potrzeb użytkowników i warto projektować rozwiązania w odpowiedzi na te potrzeby. Z pewnością takich firm będzie coraz więcej.

Czwartek: 17.09.2015

Cytat

Mam własną firmę. Zajmuję się spedycją. Bieżąca działalność pochłania cały mój czas. Nie mam czasu na zastanowienie się jak w przyszłości rozwijać biznes, w co inwestować. Pani zdaniem, myśląc o rozwijaniu firmy na jakich dziedzinach powinienem się skupić? Można opracować taki jednolity szablon dla większość małych przedsiębiorstw?
Mateusz

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Nie ma jednej dobrej recepty. To, co działa w jednej firmie wyśmienicie, może zupełnie nie pasować do innej. Natomiast to, co się sprawdza w każdej firmie i mogę to śmiało polecić - proszę porozmawiać z klientami. Ale nie chodzi o sprzedanie im Pana usług. Chodzi o sprawdzenie co im dziś przeszkadza, jakie dziś mają problemy związane z Pana usługami, jak je dziś rozwiązują. Potem warto zarezerwować dwa dni (nawet może być weekend) na wyłączenie się z codziennego biznesu i spojrzenie "z boku" na to co robi Pana firma. Proszę przygotować problemy klientów, które się powtarzają, wziąć do ręki kanwę modelu biznesowego (jest dostępna w sieci za darmo), zebrać inspiracje od pracowników (najlepiej byłoby ich zaprosić na takie spotkanie), można też kupić zestaw inspiracji (np. karty Business Model Poker) i zacząć pracować nad koncepcją biznesu, który będzie odpowiadać na problemy Pana klientów, które jeszcze dziś nie są dobrze rozwiązywane. To na początek powinno wystarczyć.

Cytat

Dzień dobry. Prowadzę sklep z alkoholem. Korzystam z różnych źródeł dostaw. Ale nie jestem zadowolony z tej współpracy. Jak najlepiej zabrać się do znalezienia korzystnej oferty dla franczyzobiorców.
Maciek

Katarzyna Królak-Wyszyńska: To nie mój temat. Ale wiem, że są firmy specjalizujące się we wspieraniu franczyzodawców i osób poszukujących franczyzy, do której warto przystąpić. Można rozpocząć poszukiwania na https://franchising.pl/

Cytat

Pracuję w firmie, która zajmuje się wynajmem pomieszczeń biurowych. Mam stałą grupę klientów, ale zależy mi na nowych. Jak na własną rękę, dla siebie, stworzyć "biznesplan". Jak odkryć ich "nieodkryte" potrzeby.
Aneta

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Proszę stworzyć profil swojego klienta - co wspólnego mają firmy, które u Pani wynajmują pomieszczenia? Jakie zadania realizują w związku z Pani usługą? Co ich najbardziej cieszy? A co jest problemem? Proszę pójść do nich i porozmawiać z nimi o tym. Dzięki temu będzie Pani mogła być może udoskonalić swoje usługi, a na pewno zrozumie Pani lepiej swój segment klientów. Być może zdefiniuje Pani więcej niż jeden segment klientów, być może każda z tych grup potrzebuje czegoś innego. Wiedząc to, będzie Pani łatwiej określić do kogo powinna Pani dotrzeć, w jaki sposób z nimi się komunikować, jaką ofertę dla nich przygotować.

Cytat

Zajmuje się "startupami". Pilnie poszukuje wiadomości na temat działania w trybie "lean". Dziękuję i pozdrawiam
Szymon

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Jest sporo książek na ten temat np. Lean Startup - jest przetłumaczona na jęz. polski. Jest sporo wydarzeń organizowanych wokół podejścia elanowego. Moja firma organizuje też od czasu do czasu otwarte warsztaty Lean Startup Masterclass.

Środa 16.09.2015


Cytat

Czy jest jeszcze możliwość uzyskać dotacje finansowe na rozwój własnej działalności? Interesuje mnie rozwój działalności skierowanej do dzieci i mam, które mieszkają w dzielnicy Wawer
Irena

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Dotacje unijne będzie można otrzymywać jeszcze przez kilka lat.

Cytat

Od czasu do czasu w branżowych pismach pojawia się określenie "segmenty klientów". Czy może Pani w przystępny sposób wytłumaczyć o co chodzi?
Marcin

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Segmenty klientów to osoby lub organizacje, którym chcemy sprzedawać nasze produkty lub usługi. Każdy segment klientów zbudowany jest z osób lub organizacji, które są do siebie podobne, mają wspólne cechy, takie same problemy i potrzeby, podobne zachowania.

Alex Osterwalder w swojej książce twierdzi, że daną grupę klientów należy uznać za odrębny segment, jeżeli:

- jej potrzeby wymagają sformułowania szczególnego rodzaju

- oferty i uzasadniają powstanie takiej oferty;

- dociera się do niej za pośrednictwem osobnych kanałów dystrybucji;

- konieczne jest ustanowienie odmiennego rodzaju relacji;

- grupa wyróżnia się w zakresie struktury rentowności;

- jej członkowie są skłonni płacić za inne aspekty oferty

 Wśród segmentów klientów uwzględnić trzeba użytkowników, kupujących oraz osoby podejmujące decyzję. Czasem to są różne grupy (np. rodzice wydają pieniądze, ale dzieci mają wpływ na decyzję).

Cytat

Staram się o kredyt w banku. Mam małą firmę zajmującą się sprzątaniem. Aby dostać pożyczkę bank poprosił o sporządzenie biznes planu, Sposoby zabezpieczenia kredytu, czy przepływy gotówki. Z Pani doświadczenia wynika, że lepiej o sporządzenie takiego dokumentu poprosić specjalistów, czy próbować samemu?
Paweł

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Wiem, że różne banki mają różne wymagania. Warto zwracać się do takich banków, które rozumieją na czym polega prowadzenie firmy i potrafią wspierać przedsiębiorców. Co do przygotowywania dokumentacji samemu lub przez specjalistę - zależy jak wiele ma Pan czasu i energii. Z pewnością wielu przedsiębiorców potrafi dokumentację przygotować samodzielnie, choć osobom specjalizującym się w tym - zajęłoby to pewnie mniej czasu.

Cytat

Jakie są najważniejsze formalności do załatwienia przy zakładaniu firmy, która będzie się najmować działalnością w internecie?
Grażyna

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Dziś można założyć firmę w jednym okienku i załatwić tam wszystkie formalności.

Cytat

Zastanawiam się poważnie nad założeniem własnej, małej firmy. Jestem po rozmowach ze znajomymi, którzy mają własną działalność. Słyszałem od nich, że ostatnio w biznesie nie są już "trendy" biznes plany, ale tak zwane "kanwy modelu biznesowego". Najkrócej mówiąc jaka jest między nimi różnica?
Tomek

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Biznes plan to długi dokument przedstawiający plan działań na następnych kilka lat. Kanwa modelu biznesowego to jedna strona, na której przedstawione są wszystkie kluczowe informacje o firmie. Biznes plan zakłada, że przyszłość będzie wyglądała tak, jak dziś sobie to wyobrażamy. Kanwa natomiast jest narzędziem do spisania naszych założeń, które stale powinniśmy weryfikować i potwierdzać z rynkiem oraz dopracowywać.

KLIKNIJ W LINK, ŻEBY POBRAĆ KANWĘ MODELU BIZNESOWEGO

Cytat

Witam, jestem mamą wychowującą swoje pociechy od kilku lat, i obecnie marzę o pracy, o pracy na własnych warunkach. Jestem z wykształcenia artystą grafikiem, maluję, rysuję, projektuję i uwielbiam w domowych warunkach organizować warsztaty plastyczne z dziećmi (w domowych, gdyż nie miałam okazji inaczej). Dwie firmy, w których w ostatnich latach byłam zatrudniona (agencje reklamowe, umowy o dzieło z miesiąca na miesiąc) nie były najwidoczniej dla mnie - nie mogłam się wykazać, nie mogłam mieć własnego zdania co do projektów, nie miałam indywidualnego kontaktu z klientem (co skutkowało nietrafnymi rozwiązaniami, itd.). Jednocześnie w domu pracowałam na umowy o dzieło (malując i projektując). Wydaje mi się że dobrze byłoby założyć działalność, ale przeraża mnie to, że nie jestem ekonomistką i nie mam o tym zielonego pojęcia. Póki co nie jestem w stanie określić swoich zysków, w związku z tym nie wiem, czy co miesięczne opłacaniu ZUSu (mimo minimalnej stawki) czy będzie dla mnie opłacalne. Nie wiem (i tu moje pytanie...) od czego powinnam zacząć z "biznesowo-psychologicznego " punktu widzenia (bo formalne sprawy w miarę moja głowa ogarnęła).
Matylda

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Rozumiem, że chciałaby Pani prowadzić zajęcia plastyczne dla dzieci. Proszę spróbować rozrysować swój model biznesowy - kanwa modelu biznesowego może być bardzo pomocna. Będzie Pani musiała odpowiedzieć na pytania, które bardzo porządkują myślenie - np. jak Pani będzie docierać do osób, które będą podejmować decyzję? Jakie firmy mogą być zainteresowane partnerstwem i wspólną ofertą? Jakie firmy już mają dostęp do bazy klientów, do których Pani chciałaby dotrzeć? etc. Osoby, które są na początku drogi mogą się zgłaszać do organizacji wspierających pomysłodawców, jak na przykład AIP.


Wtorek 15.09.20015

Cytat

Dzień dobry. Od kilku miesięcy działam w branży żywieniowej (otworzyłem własny fast food) Jestem z zawodu kucharzem i znam się na gotowaniu. Na prowadzeniu własnego biznesu nie. Ale działam intuicyjnie i jak na razie idzie mi nieźle. Czy w branży gastronomicznej potrzebna jest jakaś strategia na przyszłość. Co by mi Pani doradziła?
Krzysztof

Katarzyna Królak-Wyszyńska: W każdej branży potrzebna jest strategia. Jeśli określi Pan wizję i cele, które chce Pan osiągnąć w ciągu 2-3 lat i zastanowi się Pan nad sposobem realizacji tych celów i wizji - zwiększy Pan prawdopodobieństwo dojścia właśnie tam, gdzie chce Pan być. Pana kompetencje są na pewno bardzo wartościowym zasobem Pana firmy. Warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób najlepiej je wykorzystać i jak jeszcze można je "zmonetyzować".

SPRAWDŹCIE JAK W UBIEGŁYM TYGODNIU NA WASZE PYTANIA ODPOWIADAŁ EKSPERT DARIUSZ ŻUK

Cytat

Mam średniej wielkości firmę. Zatrudniam kilka osób na kierowniczych stanowiskach. To jednak ja podejmuję wszystkie najważniejsze decyzje. Zastanawiam się nad zatrudnieniem kogoś „z zewnątrz” żeby przyjrzał się „chłodnym” okiem naszej pracy. Temu jak działamy, jak podejmujemy decyzje, jak planujemy wydatki, czy przychody. Jak szukać takiej osoby? Czy to ma sens? Pozdrawiam
Tomasz

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Od czasu do czasu na pewno warto zrobić "przegląd" tego, co się robi i w jaki sposób - zarówno z punktu widzenia sposobu zarządzania, kultury organizacyjnej, ale również z punktu widzenia modelu biznesowego, czyli tego komu - co oferujemy, jak to robimy i na czym najwięcej zarabiamy, czego najbardziej potrzebują Pana klienci, a dziś nikt tych potrzeb nie zaspokaja skutecznie etc. Warto przeprowadzić analizę strategiczną uwzględniającą również otoczenie firmy, czyli trendy na rynku i otoczenie konkurencyjne (tu warto patrzeć też na firmy z innych branż, bo często klienci wybierają ich produkty i usługi, jako alternatywę dla naszych produktów).

JAK ODNIEŚĆ SUKCES W BIZNESIE? OBEJRZYJ FILMY Z PSYCHOLOGIEM BIZNESU

Cytat

Planuje otworzyć własną, jednoosobową działalność gospodarczą. Mam pomysł. Ale rozmawiam ze znajomymi i odradzają mi. Że zjedzą mnie podatki, ZUS itp. Z kim najlepiej rozmawiać, doradzić się, czy to co planuje ma sens? Będę wdzięczna za odpowiedź.
Krystyna

Katarzyna Królak-Wyszyńska: Jest wiele instytucji, które wspierają ludzi "początkujących w biznesie". Jedną z nich są Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP) - nie trzeba być studentem, by skorzystać z ich wsparcia. Potrafią też stworzyć dla pomysłodawców warunki, w których ZUS i podatki nie są takie straszne.