Przymierzasz się do uruchomienia działalności gospodarczej? Wiesz już co zamierzasz oferować klientom? Przyszedł zatem czas na zaplanowanie Twojego biznesu. Klasyczne podręczniki przedsiębiorczości nakazują, by w tym momencie sporządzić szczegółowy biznesplan. Współczesne trendy nakazują raczej biznesplan wrzucić do kosza i w ogóle nie zaprzątać sobie nim głowy. W tym tygodniu w ramach akcji Mapa przedsiębiorczości w RMF FM i na RMF24.pl razem z ekspertem radzimy, co zrobić ze swoim pomysłem na biznes. Czekamy również na Wasze pytania. Możecie je zadać za pomocą specjalnej platformy, którą znajdziecie poniżej. Do piątku będziemy publikować te najciekawsze, najczęściej zadawane. Wraz z odpowiedziami. Zapraszamy do śledzenia naszej strony.

Mapa przedsiębiorczości to akcja RMF FM, która ma Wam pomóc uruchomić i rozkręcić własny biznes. Przez kilkanaście tygodni od A do Z omówimy, jak przygotować się do założenia firmy, jak ją sfinansować, rozruszać i jak osiągnąć sukces.

SPRAWDŹCIE, JAK W UBIEGŁYM TYGODNIU NA WASZE PYTANIA ODPOWIADAŁ EKSPERT DARIUSZ ŻUK

W tym tygodniu pod lupę bierzemy biznesplan. Kiedyś był on tradycyjnie sporządzoną za pomocą liczb ramą, w którą przedsiębiorca ujmował swój pomysł na zarabianie pieniędzy. Czarno na białym powinno być w nim opisane na czym ma polegać działalność firmy, ile potrzeba pieniędzy, by zrealizować zamierzenia i jakie zyski one przyniosą. Biznesplan był jak przepis na firmę z opisem celów i strategią realizacji, wskazaniem mocnych i słabych stron. I przede wszystkim miał służyć do przekonywania banku czy inwestora, że warto na ten pomysł przeznaczyć pieniądze. Dobry biznesplan charakteryzował się przejrzystością opisu, wiarygodnością założeń, precyzją wyliczeń. Wszystko uszczegółowione, uporządkowane, założone, weryfikowalne i policzalne.

Tak było jeszcze kilkanaście, ba nawet kilka lat temu. Problem w tym, że biznesplan jest sztywny i schematyczny, a dziś rynki się zmieniają; przyspieszają, krzyżują, kręcą i przenikają. W epoce nagłych i szeroko rozlewających się po rynku przełomów technologicznych, szybkich przemian w modach i upodobaniach konsumentów, a także gwałtownych rewolucji w sposobach komunikowania się ludzi, tworzenie sztywnych ram dla działalności gospodarczej często się nie sprawdza. Nawet na rynkach, które od lat wydawały się skostniałe, następują burzliwe przemiany czyniące biznesplany bezużytecznymi.

Po pierwsze być... elastycznym

Jak wobec tego zaplanować działalność firmy? Jednym ze sposobów jest stworzenie kanwy modelu biznesowego. Elastycznego opisu powiązań między najważniejszymi płaszczyznami naszego przedsięwzięcia. Dzięki tej elastyczności możliwe jest weryfikowanie założeń dotyczących własnego modelu biznesowego i aktywne poszukiwanie alternatyw strategicznych. Kanwa modelu biznesowego podlega przekształceniom wraz z napływającymi z rynku sygnałami. Odzwierciedla proces namysłu nad sposobem działania firmy czy organizacji i nigdy się nie kończy.

KLIKNIJ W LINK, ŻEBY POBRAĆ KANWĘ MODELU BIZNESOWEGO

Według naszych ekspertów, nade wszystko należy opisać:

- segmenty klientów, czyli grupy ludzi i organizacji, do których przedsiębiorstwo stara się dotrzeć i chce obsługiwać

- ofertę, czyli wskazać potrzeby klientów i sposób, w jaki je zaspokoimy,

- kanały dystrybucji, czyli jak sprawimy, że ludzie dowiedzą się o naszej ofercie,

- relacje z klientami, czyli jak przekonamy, że nasz produkt jest świetny i warto po niego wrócić

- strumienie przychodów, czyli na którym fragmencie naszej działalności możemy zarabiać,

- zasoby, czyli czego potrzebujemy, żeby stworzyć naszą ofertę,

- działania, czyli jak wykorzystać te zasoby, żeby uzyskać produkt czy usługę,

- partnerów, czyli kto i jak uzupełni naszą strukturę, by mogła działać

- koszty.

JAK ODNIEŚĆ SUKCES W BIZNESIE? OBEJRZYJ FILMY Z PSYCHOLOGIEM BIZNESU

Warto pamiętać, że do tworzenia naszej kanwy nie jest potrzebna tajemnica. Wręcz przeciwnie, aby ją stworzyć potrzebujemy udziału i rad klientów. Ważne też, by ten plan nie powstawał w oderwaniu od współpracowników. Wedle założeń modelu, udział w tworzeniu modelu powinni mieć też partnerzy czy współpracownicy.

Jak zatem skutecznie zaplanować działanie swojej firmy? Na Wasze pytania w tym tygodniu odpowiada Katarzyna Królak-Wyszyńska, partner w firmie Innovatika. Nasza ekspertka ma kilkanaście lat doświadczenia w dziedzinie tworzenia strategii, nowych modeli biznesowych oraz projektowania produktów i usług.