Jeszcze w czerwcu ruszy kompleksowy remont torowiska w ciągu ulicy Legnickiej. W ramach inwestycji przewoźnik m.in. wymieni ponad 1400 metrów toru pojedynczego szyn, wyremontuje perony przystankowe, zbuduje nowe odwodnienie, a także wymieni 26 słupów trakcyjnych.

Kompleksowe prace na ulicy Legnickiej to największa tegoroczna inwestycja przeprowadzona w ramach programu #TORYwolucja. Remont rozpocznie się już 18 czerwca i potrwa do początku września.

Zadanie to jest jednym z najważniejszych inwestycji przewidzianych w tym roku - mówi prezes MPK Wrocław Witold Woźny. - Dzięki temu, że od 15 maja jeździmy nowo otwartą trasą przez Popowice, możemy teraz przystąpić do modernizacji tego kluczowego torowiska. Ta inwestycja jest dla nas ważna, bo każdej godziny ulicą legnicką porusza się kilkadziesiąt tramwajów. Dzięki wyremontowaniu newralgicznego fragmentu od ulicy Zachodniej do Niedźwiedziej pojedziemy bez drgań, szybciej i bardziej komfortowo - dodaje prezes Woźny.

Inwestycja w trzech etapach

Pierwszym i największym etapem kompleksowego remontu jest modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ulicy Legnickiej na odcinku od skrzyżowania z ulicą Zachodnią do skrzyżowania z ulicą Niedźwiedzią. Właśnie w tym miejscu zostanie wymienionych ponad 1400 metrów toru pojedynczego szyn, 26 słupów trakcyjnych, a także kilometr sieci trakcyjnej.

Ponadto, na całym odcinku Zachodnia - Niedźwiedzia, pomijając przejazdy drogowe i przejścia dla pieszych, MPK zabuduje torowisko roślinnością i wybuduje nowe odwodnienie. Zielone międzytorze zyska także przystanek tramwajowy Niedźwiedzia, a łączna powierzchnia nowej, ekologicznej nawierzchni wyniesie aż 3558 metrów kwadratowych. 

Kolejnym etapem będzie natomiast modernizacja przejazdów na skrzyżowaniu ulicy Legnickiej z Kwiską i Małopanewską, wraz z wymianą rozjazdu na wysokości zajezdni nr V. Remont obejmie zabudowę betonową torowiska oraz odtworzenie nawierzchni asfaltowej. W następnej kolejności prace przeprowadzone zostaną także na skrzyżowaniu ulicy Legnickiej z Milenijną, gdzie pojawi się zupełnie nowy rozjazd tramwajowy.

Program TORYwolucja od 2019 roku pozwala na modernizację i remont wielu odcinków wrocławskich torowisk. To ponad 240 mln złotych, które przeznaczyliśmy na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych - wskazuje wiceprezes MPK Wrocław Przemysław Nowicki. - Widać to także w statystykach, bo liczba wykolejeń spadła w ostatnich latach o ponad 80%. Właśnie to udowadnia, że pieniądze te zostały wydane w jak najbardziej właściwy sposób.

Prace zgodnie z umową prace mają potrwać do 9 września, jednak wykonawca robót zrobi wszystko, aby oddać torowisko do użytku wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Na czas trwania prac wyłączony z ruchu będzie fragment torowiska ulicy Złotoryjskiej (przystanek "Dolmed’) do ulicy Milenijnej.

Łączny koszt inwestycji to ponad 17,2 miliona złotych.

Zachód miasta nadal skomunikowany

Aby zachować możliwość podróży komunikacją zbiorową w zachodnie części Wrocławia, tramwaje pojadą nową trasą przez Popowice.

Tak duża inwestycja zawsze wiąże się z pewnymi zmianami w organizacji kursowania komunikacji publicznej. My mamy ten komfort, że otwierając linię przez Popowice, zapewniliśmy sobie alternatywę w połączeniach tramwajowych zachodniej części Wrocławia. Część z linii biegnących z Leśnicy i Pilczyc do centrum i z powrotem będziemy mogli skierować właśnie nową trasą tramwajową, czyli wydzielonym, komfortowym torowiskiem - tłumaczy dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia Paulina Tyniec-Piszcz.

Zmiany dotyczyć będą wszystkich linii, które znajdują się w osi ulicy Legnickiej. Tramwaje linii 3, 10, 20, 23 i 31 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach, a ich trasa będzie przebiegać nowym torowiskiem od ulicy Lotniczej i Milenijnej przez Popowice i Szczepin, włączając się w stały układ na Mostach Sikorskiego oraz Mostach Pomorskich. Tramwaje linii 33 zostaną natomiast  skrócone do pętli "Wrocławski Park Przemysłowy", do której będą kursowały w obu kierunkach przez plac Jana Pawła II i ulicę Legnicką.

Dodatkowo na trasie od placu Jana Pawła II do Pilczyc pojadą tak zwane "zatramwaje", czyli autobusy zastępcze linii 733. Częstotliwość ich kursowania to 4 minuty w szczycie i co około 5-6 minut w pozostałych godzinach.

SZCZEGÓŁOWE ZMIANY W KURSOWANIU KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ OD 18 CZERWCA

Tramwaje linii 3 od placu Jana Pawła II zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach przez Most Sikorskiego, ulicę Jagiełły, Długą, Popowicką i Milenijną do ulicy Lotniczej.

Tramwaje linii 10 od ulicy Kazimierza Wielkiego zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach przez ulicę Nowy Świat, Mosty Pomorskiej, ulicę Dubois, Długą, Popowicką i Milenijną do ulicy Lotniczej.

Tramwaje linii 20 od placu Orląt Lwowskich zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach przez plac Jana Pawła II, Most Sikorskiego, ulicę Jagiełły, Długą, Popowicką i Milenijną do ulicy Lotniczej.

Tramwaje linii 23 jadące w kierunku ulicy Robotniczej, od placu Dominikańskiego zostaną skierowane objazdem przez ulicę Kazimierza Wielkiego, plac Jana Pawła II, ulicę Legnicką do przystanku "Dolmed", a z powrotem - kierunku Kromera - pojadą przez ulicę Śrubową, Marchijską i dalej swoją trasą przez plac Orląt Lwowskich i ulicę Podwale.

Tramwaje linii 31 od placu Jana Pawła II zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach przez Most Sikorskiego, ulicę Jagiełły, Długą i Popowicką do ulicy Pilczyckiej.

Tramwaje linii 33 zostaną skrócone do pętli "Wrocławski Park Przemysłowy" przy ulicy Robotniczej do której będą kursowały w obu kierunkach przez plac Jana Pawła II i ulicę Legnicką.

Komunikacja zastępcza na ulicy Legnickiej

Na trasie pl. Jana Pawła II - Legnicka - Pilczyce - Legnicka - pl. Jana Pawła II zostaną uruchomione kursy okresowej linii autobusowej nr 733.

Linia będzie kursowała z częstotliwością:
 
1. w dni robocze
- do około godziny 6:00 co 5 minut;
- od około godziny 6:00 do około godziny 9:00 co 4 minuty;
- od około godziny 9:00 do około godziny 14:00 co 6 minut;
- od około godziny 14:00 do około godziny 18:00 co 5 minut;
- od około godziny 18:00 do około godziny 20:00 co 6 minut;
- od około godziny 20:00 do około godziny 23:00 co 7,5 minuty.

2. w soboty i niedziele
- od około godziny 5:00 do około godziny 23:00 co 7,5 minuty.

BILETY JEDNORAZOWE I OKRESOWE

Pasażerowie, którzy skasowali bilet jednorazowy w tramwaju linii 3, 10. 20, 31 lub 33 będą mogli kontynuować podróż autobusem linii 733. Powyższa zasada również będzie obowiązywała w kierunku powrotnym. Skasowany bilet będzie zachowywał ważność nie dłużej niż przez 90 minut.

Celem przypomnienia, pasażerowie posiadający bilet na daną linię okresową mogą podróżować:
- wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie przed remontem;
- wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie, która kursuje objazdem podczas remontu