Około dwóch minut powinno zająć przejechanie podwodnego tunelu, pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Kolejne dwie - przejazd budowanymi drogami dojazdowymi. Na stałą przeprawę w Świnoujściu, poczekamy jednak dłużej. Otwarcie tunelu znowu się przesuwa, tym razem na maj 2023 roku.

Budowa tunelu w Świnoujściu trwa już 4 lata. W sobotę, 17 września minęła czwarta rocznica podpisania przez prezydenta Świnoujścia umowy na budowę podwodnego tunelu, pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Dziś ponad 82% prac na budowie zostało już wykonane. W mieście oprócz tunelu powstaje także nowy układ drogowy, a ruch pojazdów wspomagany będzie przez inteligentny system zarządzania.

Trwają prace przy wykonywaniu jezdni, kanałów i dróg ewakuacyjnych w tunelu.

Mamy już wjazdy i wyjazdy z tunelu na obu wyspach. Trwają prace na drogach dojazdowych W samym tunelu zakończone są prace przy wyjściach ewakuacyjnych. Wykonawca deklaruje, że do końca tego roku zakończy roboty budowlane. Później tunel będzie wyposażany we wszelkiego rodzaju instalacje zapewniające jego prawidłowe funkcjonowanie. Pozostaje nam wierzyć, że wykonawca wywiąże się z tego terminu, który dziś deklaruje i w przyszłym sezonie letnim przejedziemy już tunelem - mówi zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.

Na wyspie Wolin wykonywane są prace przy konstrukcji klatki schodowej ponad stropem górnym, a sam strop przygotowywany pod izolację. Na rampie i w części tunelu wykonanym metodą stropową, trwają roboty wykończeniowe chodników i barier energochłonnych. Na poszczególnych odcinkach trwają roboty drogowe.

Dobiegają końca prace przy wyjściach ewakuacyjnych

W samym wyjściu ewakuacyjnym żelbetonowa obudowa jest już dawno przygotowana, ale musimy jeszcze wykonać pewne elementy komunikacyjne. Trzeba będzie wprowadzić prefabrykaty, zazbroić i zabetonować tę płytę, a także wykonać brakujące elementy kanału wentylacyjnego. Pręty kotwiące są już wklejone, element wspornika jest uzbrajany i betonowany. Potem trzeba będzie ustawić prefabrykat - mówi inżynier rezydent Jacek Król z konsorcjum SWECO/ Lafrentz, które nadzoruje wykonywane prace. .

Z kolei na wyspie Uznam kontynuowane są roboty nad konstrukcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi ponad stropem górnym. Na rampie wykonywany jest montaż konstrukcji pod elewację (panele aluminiowe) oraz próbny montaż już samych paneli. W budynku Biura Centrum Obsługi trwają roboty wykończeniowe, montowane są systemy sterowania infrastrukturą tunelową na terenie magazynu oraz trwają prace programistyczne. Na placu budowy trwają prace porządkowe.

Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A./Gülermak. Budowa tunelu jest aż w 85 procentach dofinansowana ze środków unijnych, resztę dokłada Gmina Miasto Świnoujście ze swojego budżetu.

Inwestycja realizowana jest w systemie zaprojektuj i zbuduj. Umowę z wykonawcą podpisano 17 września 2018 roku. Otwarcie tunelu planowane jest na maj 2023. To później niż pierwotnie planowano, ale prace budowlane pokrzyżowała między innymi pandemia i opóźnienia w dostawach materiałów do budowy. Według pierwotnych założeń tunel miał być gotowy jesienią 2022.