Rozpoczął się montaż szybkich ładowarek, które uzupełnią baterie autobusów elektrycznych podczas postoju na krańcówkach w Łodzi. Do tej pory miejski przewoźnik mógł korzystać tylko ze stacji wolnego ładowania na terenie zajezdni w dzielnicy Bałuty.

W pierwszym kwartale tego roku flota MPK - Łódź powiększyła się o pierwsze elektryczne autobusy Volvo 7900 Elektric. Pojazdy wyjechały na łódzkie ulice w połowie marca. Autobusy ładowane są na zajezdni przy ul. Limanowskiego, gdzie pod specjalnie wybudowaną dla nich wiatą, znajdują się stacje tzw. wolnego ładowania.

Aby jednak w pełni można było wykorzystać możliwości pojazdów w ramach projektu zaplanowano również montaż szybkich ładowarek na sześciu łódzkich krańcówkach: Mikulskiego, Cmentarz Szczecińska, Janów, Retkinia, Dw. Łódź Fabryczna, Retkinia Kusocińskiego.

Na krańcówkach autobusy będą ładowane przy wykorzystaniu tzw. odwróconego pantografu. Ich budowa wymagała szeregu uzgodnień i pozwoleń związanych z przebudową i powstaniem infrastruktury. Do tej pory trwały roboty związane z sieciami elektroenergetycznymi i teletechnicznymi, usuwaniem kolizji oraz budową zatok, miejsc postojowych i fundamentów pod maszty i ładowarki.

Docelowo autobusy elektryczne w Łodzi mają kursować na liniach: 80, 83 i 86. Będą ładowane do pełna podczas nocnego postoju w zajezdni. Natomiast, gdy wyjadą na trasę baterie będą systematycznie uzupełniane podczas przerw na krańcówkach tak, aby bez konieczności powrotu do zajezdni mogły realizować kolejne kursy.

Pierwsza szybka ładowarka pojawi się na krańcówce na osiedlu Janów. Jej montaż właśnie się rozpoczął. Zamontowany już został wysięgnik pantografu, następnie zamontowana zostanie ładowarka i rozpoczną się testy.

MPK oczekuje na budowę złączy kablowych przez zarządcę sieci elektroenergetycznej do większości ładowarek, co będzie umożliwiało uruchamianie kolejnych ładowarek na krańcówkach.