Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie prac na odcinku A4 pomiędzy węzłami Byczyna i Balice I. W 2027 roku kończy się koncesja spółki Stalexport Autostrada Małopolska na eksploatację i utrzymanie odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice. GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji niezbędnej do przebudowy i rozbudowy tego odcinka.

Autostrada A4 od Chrzanowa do Balic została wybudowana w latach 1976-1986. W latach 90. jedną z metod zarządzania autostradami było przekazywanie odpowiedzialności za ich utrzymanie prywatnym koncesjonariuszom. Zarządzali oni daną drogą, a koszty działalności pokrywali z opłat wnoszonych przez kierowców korzystających z trasy. 

61-kilometrowy odcinek autostrady A4 Katowice - Kraków został w 1997 roku, na mocy koncesji, przekazany firmie Stalexport. Od tego czasu jest utrzymywany i zarządzany przez tę spółkę i jej podmiot zależny - obecnie odpowiada za to Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja wygasa w 2027 roku. Rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Minister infrastruktury zatwierdził Programy inwestycji umożliwiające rozpoczęcie prac przygotowawczych do rozbudowy odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami. Inwestycja będzie polegała na dobudowie 3 i 4 pasa na odcinkach węzeł Murckowska - węzeł Byczyna oraz węzeł Byczyna - węzeł Balice I o łącznej długości 60 km.

"Dzisiejsza decyzja oznacza, że za kilka lat będziemy mogli przystąpić do prac w terenie" — przekazał Andrzej Adamczyk.