​Ukraiński resort obrony poinformował, że wszystkie okręty płynące na Morzu Czarnym w kierunku morskich portów Rosji mogą być od piątku traktowane jako przewożące ładunki przeznaczone do celów wojskowych. Ukraińcy w ten sposób odpowiedzieli na środowe groźby Rosjan.

Ukraińskie ministerstwo obrony doprecyzowało, że jako przewożące ładunki wojskowe mogą być traktowane - "ze wszystkimi tego konsekwencjami" - jednostki zmierzające do portów rosyjskich oraz portów ukraińskich na okupowanym terytorium Ukrainy.

Ponadto zabroniono od godz. 5:00 (godz. 4:00 czasu polskiego) w czwartek ruchu statków w okolicach północno-wschodniej części Morza Czarnego oraz Cieśniny Kerczeńskiej, uznając ten ruch za niebezpieczny.

Ukraińskie ministerstwo obrony zaznaczyło, że Kreml otwarcie grozi cywilnym statkom przewożącym produkty żywnościowe z portów ukraińskich i umyślnie stwarza zagrożenie militarne na szlakach handlowych.

"Odpowiedzialność za wszelkie ryzyko spada w całości na rosyjskie kierownictwo" - podkreślił resort.

Dzień wcześniej Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podało, że wszystkie statki niezależnie od bandery, które płyną do portów ukraińskich, będą od północy ze środy na czwartek traktowane jako zaangażowane w konflikt zbrojny.

Umowa zbożowa przestała obowiązywać. Rosja spełniła groźby

Dwa dni temu Rosja oznajmiła, że przestała obowiązywać umowa o eksporcie ukraińskiego zboża przez Morze Czarne. Rosyjskie MSZ podkreśliło, że Moskwa wstrzymała swój udział w porozumieniu.

MSZ w Moskwie oznajmiło, że Rosja poinformowała Turcję, Ukrainę i ONZ, iż jest przeciwna przedłużeniu umowy zbożowej.

Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow oświadczył, że Moskwa powróci do realizacji umowy, gdy spełnione zostaną warunki dotyczące Rosji.

Na czym polegała umowa?

Ukraińskie porty czarnomorskie są zablokowane przez rosyjską armię. W lipcu 2022 roku przedstawiciele Ukrainy i Rosji zawarli z Turcją i ONZ dwie oddzielne "lustrzane" umowy, odblokowujące eksport ukraińskiego zboża przez porty czarnomorskie.

Celem porozumienia było zagwarantowanie bezpiecznych korytarzy morskich do trzech ukraińskich portów: Odessy, Czarnomorska i Piwdennego. Porozumienie było już kilkakrotnie przedłużane. Po ostatnim takim przedłużeniu terminem wygaśnięcia umowy była data 17 lipca.

W ramach umowy Ukraina wyeksportowała ponad 32 mln ton kukurydzy, pszenicy i innych zbóż. Według ONZ, dzięki korytarzowi zbożowemu ceny żywności obniżone zostały o ponad 20 proc. na całym świecie.