"Odporność pojawia się już po przyjęciu pierwszej dawki szczepionki przeciwko koronawirusowi, ale na początek w 52 procentach. Tak podaje producent szczepionki, firma Pfizer" - przyznaje w rozmowie z RMF FM epidemiolog i specjalistka medycyny rodzinnej doktor Agnieszka Motyl.

Osoba, która w tym tygodniu przyjmuje pierwszą dawkę szczepionki przeciwko koronawirusowi, pełnej odporności nabierze pod koniec lutego, czyli miesiąc po otrzymaniu pierwszej, a tydzień po przyjęciu drugiej dawki preparatu.

Pełna odporność, 95-procentowa, pojawia się tydzień po podaniu drugiej dawki szczepionki przeciwko koronawirusowi. Wtedy możemy być pewni, że 95 na 100 osób to osoby odporne, które nie zachorują na Covid-19 po bliskim kontakcie z osobą zakażoną. To nie jest tak, że z dnia na dzień ta odporność pojawia się. Przeciwciała są produkowane, druga dawka jest niezbędna, aby przeciwciała wytworzyły się na odpowiednim poziomie. Nie wiemy, jak długo ta odporność będzie trwała. Na razie nie mamy informacji, aby były potrzebne kolejne dawki, wydłużające odporność na kolejne lata, to wszystko jest w fazie badań. Ostrożnie możemy przewidywać, że przeciwko koronawirusowi nie trzeba będzie szczepić się tak często, jak przeciwko grypie - podkreśla specjalistka.

Jak umówić się na szczepienie?

Są trzy kanały, którymi można się umówić na konkretny termin szczepienia: 

  • przez internet, 
  • telefonicznie dzwoniąc pod numer 989 
  • lub we własnej przychodni.

Od razu następuje umówienie na drugą szczepionkę. Potem dzień przed wizytą zarówno pierwszą, jak i drugą przychodzi jeszcze SMS z informacją przypominającą o tej wizycie i o szczepieniu. 

1. Całodobowa i bezpłatna infolinia - 989

Można zadzwonić samemu lub może to zrobić ktoś bliski z rodziny. Do zapisu wystarczy numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego. Na podany numer otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. 

Podczas rejestracji wybieramy dokładny termin oraz miejsce szczepienia. Następnie otrzymamy SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.

2. Kontakt z wybranym punktem szczepień

Jeżeli chcemy się zaszczepić w konkretnym punkcie szczepień, trzeba się z nim skontaktować. 

Jeżeli w wybranym przez nas punkcie szczepień nie ma dogodnego terminu, trzeba zadzwonić na infolinię NFZ pod numer 989. Konsultanci pomogą nam znaleźć inny pobliski punkt szczepień.

3. Rejestracja elektroniczna poprzez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl

System zaproponuje pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko naszego miejsca zamieszkania. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie nam odpowiadał albo będziemy chcieli zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście - będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystamy z dostępnej wyszukiwarki i wskażemy dogodną dla nas datę i lokalizację.

Zaraz po dokonaniu rezerwacji, otrzymamy powiadomienie SMS, a następnie ponownie przypomnienie o szczepieniu dzień przed planowanym terminem.

Dla skorzystania z tego sposobu rejestracji konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego. 

Opracowanie: