Szczecińscy naukowcy odkryli gen, którego mutacja jest odpowiedzialna za zachorowania na raka piersi. Według ich szacunków, nosicielkami genu REC QL jest 15 tysięcy Polek.

Są szanse, że bólowi nowotworowemu będzie można zapobiegać. Wszystko dzięki odkryciu naukowców z Uniwersytetu w Toronto. Kanadyjczycy, wraz z badaczami z USA i Wielkiej Brytanii zrozumieli mechanizm powstawania tego bólu odkryli, dlaczego jedne nowotwory są bardziej bolesne, a inne mniej. Piszą o... czytaj więcej

Jak mówi szczeciński genetyk, prof. Jan Lubiński, badania, prowadzone równolegle również w Kanadzie, potwierdziły, że zmutowany gen to tykająca bomba.

Co najmniej co druga kobieta z tych, które mają ten zmutowany gen, będzie chora. Dzięki temu odkryciu i opracowanym na tej podstawie testom DNA będzie można uratować życie wielu, wielu kobiet na całym świecie - podkreśla prof. Lubiński.

Leczenie nosicielek genu REC QL ma być łatwiejsze niż leczenie kobiet z wykrytym wcześniej genem BRCA-1. Według naukowców, wystarczy, że będą częściej się badać.

(edbie)