W ciągu najbliższych dziesięcioleci alpejskie łąki mogą się poważnie zmienić. Międzynarodowy zespół naukowców pisze na łamach czasopisma "Nature Climate Change", że roślinność w górach Europy silnie odczuwa skutki zmian klimatycznych. Badania pokazują, że rośliny ciepłolubne w wielu miejscach wypierają te, przyzwyczajone do niższych temperatur.

Badacze z 13 krajów wzięli pod uwagę stan roślinności w 60-ciu partiach szczytowych, 17 głównych pasm górskich Europy. W 2001 roku pobrali w sumie 867 próbek. Kolejny raz odwiedzili te miejsca w 2008 roku. Dokładna analiza miejsc występowania obecnych tam 764 gatunków roślin pokazała, że granica występowania roślin ciepłolubnych przesuwa się w górę, kosztem roślin lepiej przystosowanych do surowego klimatu. Jeśli taki proces będzie postępował nadal, w niższych pasmach górskich wkrótce zabraknie miejsca dla alpejskich roślin.

Każdemu z gatunków roślin przypisano charakterystyczny, optymalny zasięg wysokości, na której w związku z zakresem obserwowanej tam temperatury, rozwija się najlepiej. Porównano ten zasięg w latach 2001 i 2008. Okazało się, że już w ciągu kilku lat można zauważyć zmiany, szczególnie wyraźne po zestawieniu wyników dla wszystkich badanych pasm górskich. W komentarzu do wyników swoich badań naukowcy przyznają, że spodziewali się takich efektów, ale nie przewidywali, że będą widoczne już w tak krótkim odstępie czasu.