Niezwykłego odkrycia dokonali paleontolodzy na Francuskiej Riwierze. W czasie wykopalisk badacze natrafili na szkielet nieznanego dotąd gatunku dinozaura sprzed 70 milionów lat.

Nieznany dotąd rodzaj prehistorycznego gada z rodziny tytanozaurów nazwany został "dinozaurem cygańskim", bo szczątki przypominających go trochę zwierząt odkryto wcześniej na terenie byłego obozowiska Romów w Rumunii. Badacze z francuskiego Uniwersytetu w Poitiers i Królewskiego Instytutu Nauk Przyrodniczych z Brukseli, którzy prowadzą wykopaliska w Velaux koło Aix-en-Provence, twierdzą, że "dinozaur cygański" miał ponad 12 metrów długości, długą szyję, smukłą sylwetkę i żywił się roślinnością.

Nie wiadomo jednak, jak wyglądała jego głowa, bo znaleziony szkielet jest częściowo zniszczony - nie zachowała się niestety czaszka gada. Tuż obok odnaleziono szczątki innych prehistorycznych gadów, przypominających dzisiejsze żółwie i krokodyle.

Ichtiozaur odkryty we francuskiej winnicy

Na początku miesiąca inna międzynarodowa ekipa naukowców odkryła świetnie zachowane szczątki ichtiozaura. Znalezisko znajdowało się w wapiennej skale w dawnej winnicy w regionie Beaujolais. Badacze twierdzą, że dzięki niesamowitemu odkryciu wreszcie dowiemy się, jak wyglądał morski stwór. Zdumiewająco dobrze zachowane szczątki ichtiozaura sprzed 180 milionów lat odkryte zostały przez grupę francuskich, brytyjskich i estońskich badaczy. Zachował się nie tylko cały szkielet, ale nawet resztki skóry, płetw, żołądka i innych części ciała tego prehistorycznego gada, który przypominał delfina.

Znajdowane dotąd w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji szkielety ichtiozaurów były zawsze spłaszczone - dlatego też nie wiadomo było do końca, jak w rzeczywistości wyglądał ten postrach oceanów. Dzięki resztkom - odkrytym w znanym ze sławnego na całym świecie młodego wina rejonie Beaujolais - będzie można odtworzyć jego wygląd z wielką precyzją.