Masz kłopoty ze snem? Kup sobie hamak. Szwajcarscy i francuscy naukowcy opublikowali wyniki badań, z których wynika, że kołysanie ma znakomity wpływ na proces zasypiania, także u dorosłych. O szczegółach eksperymentu pisze w najnowszym numerze czasopismo "Current Biology".

Mimo, że od tysięcy lat ludzie wiedzą o usypiającym działaniu dziecięcej kołyski, czy hamaka, do tej pory nie było dokładnie wiadomo, skąd ten efekt się bierze.

Badacze z Uniwersytetu w Genewie postanowili poddać 12 mężczyzn eksperymentowi, który miał to wyjaśnić. Okazało się, że kołyszący ruch hamaka rzeczywiście pozwalał im szybciej zasypiać, ich sen był głębszy a poszczególne jego fazy przychodziły wcześniej, niż w normalnych warunkach.

Obserwacje te potwierdziły wyniki badań elektroencefalograficznych mózgu (EEG), kołyszący ruch sprzyjał synchronizacji niektórych fal mózgowych i sprawiał, że nawet krótka, niespełna godzinna drzemka, była głęboka i satysfakcjonująca.

Dwa drzewa, linka, kawałek materiału i życzliwa osoba, która będzie nas kołysać... to wygląda na wymarzony sposób spędzenia wakacji.