Szkoccy naukowcy z University of St. Andrews ogłosili właśnie, że udało im się skonstruować elastyczny materiał, który może manipulować światłem o częstotliwosci widzialnej dla człowieka. Jak donosi w najnowszym numerze czasopismo "New Journal of Physics", to istotny przełom na drodze do skonstruowania "czapki niewidki".

Już parę lat temu skonstruowano metamateriały, które dzięki swej nano-strukturze mogą manipulować promieniowaniem. Zakrzywiają je w taki sposób, jak kamień w potoku zmienia przepływ wody. Dzięki temu, obserwatorowi wydaje się, jakby tego promieniowania nic nie przesłaniało. To daje efekt "niewidzialności".

Do tej pory naukowcy budowali jednak tylko sztywne metamateriały. To w znacznym stopniu ograniczało ich zastosowania. Szkotom udało się skonstruować je na elastycznym podłożu, które można wyginać.

Zbudowany przez nich materiał o nazwie Metaflex manipuluje na razie tylko widzialnym dla nas światłem czerwonym o długości fali 620 nanometrów, pierwsze eksperymenty dają jednak nadzieję, że jego modyfikacje pozwolą rozszerzyć widmo promieniowania, dla którego będzie się sprawdzał.