Naukowcy Instytutu Badań nad Genomem (TIGR) w Maryland poznali budowę genów bakterii wywołującej cholerę - donosi najnowszy numer tygodnika „Nature". Odkrycie to pomoże opracować nowe leki i szczepionki przeciw tej śmiertelnej chorobie.

Badaczom z TIGR - pod kierunkiem Claire M. Fraser - udało się poznać sekwencję DNA budującego genom bardzo groźnej bakterii: przecinkowca cholery (Vibrio cholerae). To kolejny sukces genomiki, choć jak zwykle w tego typu badaniach, wiele pytań o naturę działania licznych genów i o ich rolę pozostaje na razie bez odpowiedzi.

Przecinkowiec cholery nie atakuje już od stulecia ludzi żyjących w naszym względnie zasobnym i zachowującym rygor sanitarny zachodnim świecie. Jednak w krajach rozwijających się Azji i Afryki, których mieszkańcy korzystają ze stojących źródeł niefiltrowanej ani w żaden inny sposób nie odkażanej wody, cholera jest jedną z najpoważniejszych chorób.

W tym roku w Afryce odnotowano już ponad 36 tysięcy przypadków zachorowań na cholerę, zmarło z powodu tej choroby ponad 2 tys. osób. W Azji natomiast wykryto 660 przypadków cholery, a zmarły na nią dwie osoby. Na pozostałych kontynentach zachorowało na tę chorobę zaledwie kilka osób - podała Światowa Organizacja Zdrowia.

Posłuchaj też korespondenta RMF FM, Grzegorza Jasińskiego z Waszyngtonu, który mówi o konsekwencjach nowego odkrycia: