"Artystyczny powrót do przeszłości. Sztuka polska dwudziestolecia międzywojennego" - to nowa wystawa, którą od piątku będzie można oglądać w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. Ekspozycja jest jednym z elementów obchodzonej w tym roku setnej rocznicy powstania radomskiego muzeum.

Wystawa ukazuje w sposób przekrojowy wszystkie najważniejsze inicjatywy artystyczne obecne w sztuce polskiej w momencie kształtowania się naszego muzeum - poinformował kurator wystawy Damian Jendrzejczyk. W Radomiu zaprezentowanych zostanie 120 prac. Będą to przede wszystkim obrazy, rzeźby oraz grafiki, powstałe w latach 1917 - 1939.

Jendrzejczyk podkreślił, że dla sztuki międzywojennej charakterystyczne jest powstawanie nowych tendencji i prądów artystycznych, a także łączenie się twórców w grupy. Przygotowując ekspozycję, jej autor skupił się przede wszystkim na dziełach reprezentujących najważniejsze ugrupowania tego okresu.

Na wystawę wybrano m.in. prace Ekspresjonistów Polskich - "formistów" - pierwszego polskiego ugrupowania awangardowego, działającego w latach 1917-1922. Jego głównym założeniem było zerwanie w sztuce z wiernym kopiowaniem rzeczywistości, a także stworzenie nowego języka formalnego, polegającego na czerpaniu wzorów zarówno z kierunków awangardowych, takich jak kubizm, futuryzm, czy ekspresjonizm, jak i z lokalnej sztuki prymitywnej, której rolę, w polskich warunkach, pełniła sztuka podhalańska - zauważył kurator. Formistów na wystawie w Radomiu reprezentować będą tacy artyści jak: Leon Chwistek, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Jan Hrynkowski, Zbigniew Pronaszko i Konrad Winkler.

Zdaniem Jendrzejczyka ciekawostką dla zwiedzających stanowić mogą ekspresjonistyczne prace graficzne poznańskiego ugrupowania Bunt, m.in. Stanisława Kubickiego i Jerzego Hulewicza. Grupę środka, łączącą tradycję z nowoczesnością, reprezentować będzie Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm z idyllicznymi pejzażami Wacława Borowskiego, a także reprezentujące tendencje klasycyzujące prace Eugeniusza Zaka, Henryka Kuny, Tymona Niesiołowskiego, Stanisława Rzeckiego oraz inspirowane folklorem gwasze Zofii Stryjeńskiej i drzeworyty Władysława Skoczylasa.

Gratką dla odwiedzających muzeum będzie możliwość obcowania z pracami jednego z najbardziej tradycyjnych ugrupowań działających w dwudziestoleciu - Bractwem św. Łukasza - którego członkowie zorganizowali swoją pracę artystyczną na wzór średniowiecznego cechu - zaznaczył Jendrzejczyk.

Na wystawie zaprezentowane zostaną także prace przedstawicieli najbardziej awangardowych ugrupowań okresu międzywojennego: Bloku, Praesensu i "a.r", z pracami Mieczysława Szczuki, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego, Stanisława Zalewskiego, Andrzeja Pronaszki, Karola Hillera. Awangardową Grupę Krakowską reprezentować będą prace graficzne, rysunkowe i rzeźbiarskie takich twórców, jak Sasza Blonder, Leopold Lewicki oraz Maria Jarema.

Eksponaty na wystawę pochodzą z kolekcji: Muzeum Narodowego w Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Warszawie oraz Muzeum Niepodległości w Warszawie, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, a także ze zbiorów własnych Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu.