Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę, która przewiduje, że 200 mln kierowców w UE będzie musiało najpóźniej do 2033 r. wymienić swoje prawo jazdy na jednolity, europejski dokument. Prawa jazdy mają zostać wprowadzone w 2013 r.

Nowe prawo jazdy będzie miało formę plastikowej karty ze zdjęciem i zastąpi 110 różnych wzorów dokumentów będących obecnie w użyciu we wszystkich krajach UE. Ułatwi to pracę policjantom, utrudni podrabianie dokumentów, oraz będzie kolejnym po wspólnej monecie euro symbolem zjednoczonej Europy.

W przeciwieństwie do obecnych dokumentów, unijne prawo jazdy będzie wydawane na 10 lat (z możliwością przedłużenia do 15 lat). Prawo jazdy na samochody ciężarowe i autobusy będzie wydawane na 5 lat.

Nie będzie wspólnych zasad wydawania praw jazdy, co oznacza m.in., że kraje członkowskie będą miały swobodę we wprowadzaniu badań lekarskich przy wydawaniu i odnawianiu dokumentu.

Prace nad propozycją nowej unijnej dyrektywy ciągnęły się od 2003 r. Pomysłowi zastąpienia krajowych praw jazdy unijnym dokumentem przeciwna była m.in. Polska, która od 1999 r. prowadzi wymianę starych papierowych dokumentów na nowe.

Ostatecznie kraje członkowskie dostały sześć lat na wprowadzenie w życie przepisów krajowych wynikających z dyrektywy (licząc od publikacji, co nastąpi najpewniej na początku 2007 roku). Po tym czasie w całej UE wydawane będą wyłącznie nowe dokumenty. Na wymianę starych będzie 20 lat od wejścia w życie dyrektywy, zatem najpóźniej w 2033 r. wszyscy kierowcy będą mieli unijne prawo jazdy.